Teater

Utvecklande skolprojekt

Dans, musik, teater och film – allt i samma föreställning. Hela Sidensjöskolan stod på scen under glädjesprudlande ”Hakuna Matata” som avslutade höstens estetiska samarbetsprojekt med Kulturskolan. Ett projekt som genomförts 29 år på rad – men frågan är om det blir något 30-årsjubileum.

Ända sedan 1991 har Sidensjöskolan varje hösttermin genomfört ett estetiskt projekt i samarbete med Kulturskolan där alla elever från förskolan till årskurs 6 är inblandade. Allt utmynnar i en föreställning med musik, dans, teater, utställning och film.
Temat för årets stora projekt var frihets-tiden under 1700-talet och eleverna fick ihop en både underhållande och lärorik föreställning som innehöll allt från kungligheter, politik och välkända betydande personer till potatisodling, Bellmanhistorier och drömmar om frihet.
Faktafilmer varvades med dans, musik och livescener kring ett middagsbord där det bland annat diskuterades om kung Karl XII död i Norge och förhoppningen att det skulle vara slut på krigandet med Ulrika Eleonora som ny regent; om en kvinna som anklagas för häxeri och ska brännas på bål; om nye kungen Adolf Fredrik och de två partierna Hattarna och Mössorna, och om Ostindiska Kompaniet och drömmar om ett bättre liv i Amerika.
Eleverna i årskurs 5 stod för faktafilmerna och där fick vi bland annat veta mycket om Jonas Alströmer och hans intresse för potatisodling; om vetenskapsmannen Anders Celsius som uppfann termometerskalan; om botanikern Carl von Linné som reste runt Sverige och namngav växter, och om uppfinnaren Christopher Polhem som bland annat uppfann hänglåset, vilket eleverna visade i en film om ett toalettbesök som lockade till många skratt.
Eleverna hade också filmat en intervju med potatisodlaren Ulf Nyström från Sidensjö. Dessutom bjöds publiken på flera sång- och dansnummer, som ”Luffarvisan” (Fri som en fågel) från Rasmus på luffen, ”Potatisrock” från Pettson & Findus, ”En helt ny värld” från Aladdin, ”Eye of the Tiger” från Rocky, Dolly Partons ”Working 9 to 5”, Queens ”I want to break free” och en stark dans av eleverna i årskurs 6 som symboliserade slaveriet i USA. Det blev även allsång i Björn Afzelius ”Sång till friheten”.

Hela föreställningen och dess olika delar knöts på ett skickligt sätt ihop av eleverna Svea Nilsson och Märta Engelbrektsson, som var konferencierer under kvällen.
– Vi skrev vårt manus själva, säger Märta, och Svea berättar att de har jobbat med projektet ända sedan de började skolan efter sommarlovet.
– Temat var frihetstiden så det handlar mycket om frihet, förklarar Svea.
Att eleverna lärt sig massor under projektets gång råder det ingen som helst tvekan om.
– Vi fick lära oss mycket om vad som hände på 1700-talet och hur man stöttar och peppar varandra, berättar Märta.
Läraren Karolina Hägglund kan också intyga hur viktigt det här projektet, och inte minst samarbetet med Kulturskolan, är.
– Det är ett ämnesintegrerat projekt och vi integrerar det i hela skolan. Vi kan också koppla ihop allt med det viktiga värdegrundsarbetet här i skolan. Projektet blir en sorts plattform att uttrycka sig på estetiska sätt och det är så häftigt att se hur eleverna växer i sina roller. Det är fantastiskt att kunna följa dem från förskolan och upp till årskurs sex i det här projektet, säger Karolina och får medhåll från kollegan Anita Hortlund.
– Hela skolan jobbar med frihetstema på olika sätt, vi ser det här projektet som mycket viktigt, poängterar Anita.
En lärare från Kulturskolan som varit med alla 29 åren projektet genomförts är Cecilia Nolander, som berättar att de fick idén under en studieresa till Trondheim.
– Vi fick se ett liknande projekt där och vi bestämde oss för att försöka på Sidensjöskolan. Det har varit fantastiskt att ha varit med alla de här åren, många av föräldrarna som var här i kväll har själva stått på scen i det här projektet när de gick på skolan, säger Cecilia.

En i det närmaste fullsatt aula i Nolaskolan gav eleverna stående ovationer när de strålande glada paraderade ut samtidigt som de sjöng på ”Hakuna Matata”. Hakuna Matata betyder som ni säkert vet ”inga bekymmer” och även om eleverna utstrålade den känslan så står Kulturskolan som bekant inför en bekymmersam framtid. På grund av att en fjärdedel av budgeten skurits bort är det högst osäkert om Sidensjöskolans elever nästa år får vara med om ett 30-årsjubileum av detta gränsöverskridande projekt.

 

Publicerat