Motor

Kräver utökade krocktester

Frågan om mer omfattande och realistiska krocktester är återigen aktuell efter att tidningen Råd & Rön utfört egna krocktester för babyskydd och bilbarnstolar.

Tidningen Råd & Rön publicerade i oktober ett uppmärksammat krocktest med babyskydd och bilbarnstolar där flera fick uppseendeväckande lågt betyg. Totalt testades 101 skydd, varav 53 var babyskydd, 20 bilbarnstolar och 28 bältesstolar.
Mest uppseendeväckande var babyskyddet Hauck iPro Baby tillsammans med basen Hauck iPro bas då barndockan lossnade ur skyddet och flög framåt.
– Vi upprepade testet tre gånger med baby-skydd av samma modell. Vid ett av tillfällena flög dockan ur skyddet, vid det andra gick basen sönder och i det tredje flyttades dockans huvud så långt att det riskerar att skadas, säger Ronny Karlsson, testchef på Råd & Rön i tidningens test.

Reaktionerna har varit starka från flera håll, bland annat konsumentorganisationen M Sverige, tidigare Motormännen, som menar att krocktesterna måste bli mer utförliga och anpassas efter verkliga förhållanden i trafiken. De krocktester som Råd & Rön utförde var tuffare än vad standarden kräver där frontalkrocken var hårdare och sidokrockarna var anpassade efter hur de brukar se ut i verkliga trafiksituationer.
– Det är helt enkelt fullständigt oacceptabelt att ett babyskydd inte fungerar på det sätt man som bilist och förälder förväntar sig, därför måste krocktester utformas efter verkliga förhållanden i trafiken, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle, Riksförbundet M Sverige.
Testet får M Sverige att återigen föra upp frågan om den nuvarande standarden för krockdockorna. Krocktester med dockor har funnits sedan 50-talet och har en stor bidragande effekt till att dödligheten i trafiken minskat sedan 70-talet. Men trots den långa historiken finns fortfarande inga krockdockor som motsvarar en genomsnittlig kvinna.

En genomsnittlig kvinna är ungefär en decimeter kortare än en man, vilket gör att de delar på ryggstödet som ska dämpa en krock riskerar att hamna på fel ställe. Kvinnors nackmuskulatur skiljer sig även från männens, med konsekvensen att kvinnor dubbelt så ofta drabbas av whiplashskador efter bilolyckor. 

 

Publicerat