Du är här

2019-11-25 - Nyheter/Reportage
  • – Vi vill vara stolta över det vi gör och vi gör ett bra jobb, säger butiksägare Carita Sjöberg, med Ingela Olofsson (tv), Ragnar Zetterlund (th) och Malin Hector (th). Foto: Håkan Nordström
  • Inledningsvis köpte Ernst Green en guldsmedsaffär 1918 av Gustaf Östman. Samma år utbildade han sig till optiker i Tyskland och 1919 tog han in optiken. Ett trettiotal år senare separerades butikerna och optikverksamheten är sedan dess fristående på Storgatan där den finns än idag. Foto: Privat
  • Reparationer av gamla glasögon var vanligare förr. Idag är hantverket i slipverkstaden ändå en viktig del hos Greens Optik. – Vi slipar alla glas själva, då kan vi verkligen följa upp och har ansvaret själva, säger Carita Sjöberg. Foto: Privat

Jubileum: 100 år i hjärtat av Örnsköldsvik

Under flera generationer har Greens Optik funnits mitt på gågatan. Nu är det dags att fira en av stans äldsta butiker.
– Det har varit en negativ spiral med butiker som har lagt ner. Vi vill lyfta med något positivt och fira att butiken har varit en del av Ö-viks lokala handel i 100 år, säger Carita Sjöberg, butiksägare, Greens Optik.

I en tid av internethandel och ökning av kedjedrivande optikverksamhet firar en av stans privatägda butiker jubileum. I ett sekel har Greens Optik utvecklats för syns skull, och inställningen är att fortsätta länge till.
– Det är en utsatt bransch med åtta optikbutiker i samma stad, och konkurrerande näthandel på det. Däremot behövs kompetensen och servicen som erbjuds i en fysisk butik som vår. Vi ser att vi fyller ett behov. Tekniken utvecklas, därför gäller det att ha fokus på att utbilda sig hela tiden. Det inger förtroende, trygghet och stabilitet för kunderna, säger Carita Sjöberg.

Behovsanalyser och individuella lösningar åt kunden har varit en del av framgångskonceptet, sedan Carita Sjöberg tog över familjeföretaget Greens Optik 2012. 
– Allt ska gå så fort idag. Synundersökningen är det viktigaste för att slutresultatet ska bli bra, och den måste få ta tid. Vi är inte billigast, utan målet är att ge ett mervärde som kunden värdesätter, säger Carita Sjöberg vidare.

Nutidens utmaningar i optikbranschen handlar om mer än att leta fram moderiktiga bågar och att anpassa sig till teknisk utveckling. Den medicinska delen är en stor del idag då behoven har förändrats.
– I takt med att genomsnittsåldern i Sverige ökar och att många ögonsjukdomar är åldersrelaterade, har landstingen svårt att hinna med. Det kräver mer av oss optiker, och vi behöver lägga mer tonvikt även på det medicinska, och utbilda oss därefter. Ett stort och ökande problem som vi har valt att fokusera på är torra ögon. På så sätt arbetar vi som ett komplement till vården, berättar Ragnar Zetterlund, optiker på Greens Optik sedan 39 år. 

En stor del av många barns fritid och skolgång ägnas åt antingen mobiler, datorer eller läsplattor, tillägger Malin Hector som har följt utvecklingen under 17 år som optiker i butiken.
– Dagens barn och unga ägnar mindre tid utomhus än förut. Många unga upplever fokuseringsproblem och ögontrötthet av det stora antalet timmar som spenderas framför någon typ av skärm, och vi tillpassar ofta speciella avlastningsglas som både minskar ansträngningen och filtrerar bort det blå besvärande ljuset från skärmarna, säger hon.

Den ökande närsyntheten i västvärlden är också aktuell, fortsätter Malin Hector: 
– Det forskas intensivt på möjligheterna att kunna sakta ned utvecklingen av närsynthet hos barn därför att en större närsynthet ger högre risk för ögonsjukdomar och synnedsättning. I nuläget används oftast en speciell kontaktlins, men fler möjligheter kommer i takt med att forskningen går framåt. Det är inte många optiker som jobbar aktivt med närsynthetsbehandlingar, vi ser att det är viktigt att vara med och påverka framtida ögonhälsa och seende i en positiv riktning.

– Framtiden känns positiv trots att det är tufft att vara företagare idag med all konkurrens, men vi har hittat vår nisch. Man behöver tänka nytt, utveckla sig och vara öppen för förändring. Ansvaret ligger mycket på oss företag att vara attraktiva och inbjudande, säger Carita Sjöberg.

Firandet av 100-årsjubileumet inleds måndagen den 25 november.

 

Dela med dig av denna artikel på: