Du är här

2019-10-27 - Nöje & kultur
Foto: Håkan Nordström

Blå Hallen nästa för Sophie

Tvärflöjten grep tag i henne redan i årskurs 3, och efter nio år på Kulturskolan studerar hon nu andra året av tre på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Studier som går så bra att Sophie Berggren fredag 8 november mottar det prestigefyllda stipendiet Borgargåvan, i Blå Hallen i Stockholms stadshus.

Sophie Berggren är på besök hemma på Varvet när vi träffar henne och direkt då vi sätter oss vid köksbordet och börjar prata så förstår man hur mycket musiken – och i synnerhet tvärflöjten – betyder för henne. Redan i tredje klass inledde hon musikstudierna på Kulturskolan, och där blev hon kvar tills hon gick ut gymnasiet.
– Mina storasystrar började spela flöjt och då ville jag också prova. Det var så kul, säger Sophie och skiner upp.
Redan från start på Kulturskolan hade hon Terese Antonsson som flöjtlärare och hon har följt Sophie under alla år, och har bara lovord att ge.
– Sophie är fantastisk! Hon är också ett bevis på vad Kulturskolan kan fostra, säger Terese.
Ständig uppmuntran och stöttning från Terese, och andra på Kulturskolan, gjorde att Sophie valde att satsa fullt ut på flöjt.
– Jag gjorde det valet tack vare Terese, och för att jag fick börja spela i Örnsköldsviks Musikkår. Jag spelade med dem i fyra-fem år och jag älskade det. Det var jätteroligt att orkestern bestod av musiker i så många olika åldrar som kunde spela tillsammans.
Det som startade som ett fritidsintresse under grundskolan utvecklades senare på gymnasiet till ett utpekat mål för Sophie.
– Då började jag fundera på att bli musiker på heltid. Jag gick sommarkurser i Piteå och där lärde jag känna Tobias Carron och Sven-Erik Sandlund, som jag tog lektioner av.
Sven-Erik Sandlund är universitetslektor i flöjt vid Musikhögskolan i Piteå och Tobias Carron flöjtprofessor vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, och klassad som en av Europas främsta flöjtister. Det är också Carron som Sophia nu studerar för, och den flöjtist hon har som förebild för sin framtida karriär som musiker.

Just nu går hon alltså andra året av tre på KMH, på utbildningen musikerkandidat inom klassisk musik.
– En tuff utbildning, både att komma in på och att genomföra. Men det är väldigt intressant.
Sophie har också vägen utstakad efter kandidatutbildningen.
– Då ska jag ta en master någonstans. Riktigt var vet jag inte än, men det finns alla möjligheter – antingen att fortsätta på KMH eller att studera utomlands. Sedan skulle jag vilja jobba både som solist och i orkester, jag tycker väldigt mycket om att spela i orkester.
Sophie lyser av glädje när hon pratar om sin utbildning och sin framtid som musiker. Likaså när hon berättar om sina nio år på Kulturskolan. Men när de aktuella nedskärningarna på Kulturskolan här i Örnsköldsvik kommer på tal – fem miljoner kronor, en fjärdedel av hela budgeten försvinner – då blir hon allvarlig.
– Det är jättetråkigt. Nedskärningar på kulturskolor drabbar särskilt de klassiska instrumenten, som redan är på tillbakagång. Musikkåren är ett exempel på en orkester som påverkas av nedskärningarna på Kulturskolan. Det är också tråkigt för lärarna på skolan, de jobbar jättehårt, understryker Sophie.
Men sparkraven på Kulturskolan drabbar framförallt en annan stor grupp ­– barnen.
– Kulturskolorna är särskilt viktiga för barn som kommer från familjer där det inte förekommer så mycket musik, där föräldrar inte själva spelar något instrument. Om barn inte har möjlighet att gå på kulturskola så har de heller inte samma chans att söka in till musikutbildningar i framtiden, det kommer att påverka hela musiklivet.

Sophie betonar också vikten av estetisk undervisning som en motvikt – och ett hjälpmedel – till den ordinarie skolgången.
– Under gymnasietiden tog musiken större plats och den gjorde att jag kunde koppla av, musiken vägde upp mitt skolarbete. Det känns väldigt tråkigt att många barn nu inte får den chansen som jag fick.
Att Sophies egen satsning på musiken bär frukt – tack vare grunden som lades på Kulturskolan – får hon inom kort ett fint bevis på. Fredag 8 november tar hon emot Stockholms Borgerskaps stipendium Borgargåvan, i Blå hallen i Stockholms stadshus – ni vet där Nobelbanketten hålls.
KMH:s rektor nominerar en enda elev från Musikhögskolan som tilldelas stipendiet – och i år går det alltså till Sophie Berggren från Varvet i Örnsköldsvik. Stipendiet är på 25 000 kronor, välbehöv-liga pengar för en musikstuderande, men om ni nu tror att det räcker till inköp av en ny tvärflöjt så tar ni gruvligt fel.
– En riktigt bra flöjt kostar 85-90 000. Men det är förstås väldigt roligt att jag får det här stipendiet, säger Sophie och skiner upp igen.

 

Dela med dig av denna artikel på: