Näringsliv

Positiv inställning till ökad turism

Höga Kusten-borna ser positivt på den ökande turismen som vi sett i Höga Kusten de senaste åren.
– Det finns en väldigt stor stolthet bland invånarna i Höga Kusten, något som inte alls är självklart på alla platser, säger Helena Nordström, marknadsföringsexpert och grundare av Placebrander som genomfört undersökningen.

På uppdrag av Höga Kusten Destinationsutveckling har Placebrander undersökt hur boende i Örnsköldsvik, Härnösand, Sollefteå och Kramfors ser på den ökade turismen i Höga Kusten-området. Och resultatet av undersökningen visar att Höga Kusten-borna är positivt inställda till den ökade turismen.

Hela 97 procent av deltagarna i undersökningen svarade att de var positiva till att turismen i området ökar, och 76 procent tror att turismen bidrar till ökad tillväxt i kommunerna. 95 procent kunde tänka sig att rekommendera vänner eller bekanta att besöka Höga Kusten och 88 procent kunde nämna någonting positivt med att turismen ökar.
– Det finns en väldigt stor stolthet bland invånarna i Höga Kusten, något som inte alls är självklart på alla platser. Att ha invånare som hjälper till att sprida en positiv bild är det i särklass vassaste marknadsföringsverktyget när man vill öka attraktionskraften kring en plats, säger Helena Nordström.

I intervjuerna så svarade även en del att de såg vissa farhågor med ökad turism. Framförallt så fanns en oro för att ökad turism också kan leda till större miljöpåverkan, nedskräpning och slitage av området. 

Källa: Höga Kusten Destinationsutveckling

 
Publicerat