Nyheter/Reportage

Klockren design från Husbyn

Det armbandsur i guld hans farfar fick för lång och trogen tjänst som skogshuggare inspirerade Hans Forsberg, uppvuxen i Husbyn, att designa sina egna. I dag väntar han på sin allra första leverans av klockor präglade av släkthistoria och naturen i Örnsköldsvik.
– Stilren, hållbar, slitstark. Det är känslan jag har av min hemstad, säger Hans.

I den gamla släktgården i Husbyn, Husum, har sex generationer Forsberg huserat. Däribland Hans Forsberg, 34, innan en vidare flytt till Önska i yngre år. Alltid intresserad av mode och design påbörjade han efter snickar-utbildningen i gymnasiet studier i arkitektur och ingenjörskap i Västerås – och där har han sedan dess blivit kvar. 
Uppväxten i Husbyn, och i synnerhet minnena av farfar Bengt, har dock spelat en stor roll för honom i den nya rollen som egenföretagare vid sidan om det vanliga heltidsjobbet. 
– Farfar arbetade som skogshuggare för Modo, i dag Holmen Skog, och efter 25 år belönades han med en Omega guldklocka. Den var han så rädd om att han förvarade den i en låda, bara för att använda vid finare tillfällen, berättar Hans som tilltalades av dess lyxiga men samtidigt rena och enkla stil.
Men det faktum att Bengt inte vågade bära den till vardags har hela tiden dröjt sig kvar hos Hans och de senaste fyra åren har han ägnat åt att designa och ta fram provexemplar på en egen kollektion av klockor, inspirerade av sin farfars företagsgåva. 
– Farfar var en förebild för mig och vi hängde mycket; nästan varje dag sprang jag upp till Husbyn och gården. Min design är en tolkning av hans klocka fast mer robust. Farfar var så rädd om sin klocka, mina ska tåla lite tuffare tag; i stället för att ligga i en låda vill jag att de ska komma till användning varje dag, som en lyxig vardagsprodukt alla kan ha råd med och bära på jobbet och ute i naturen.

Företagets namn, Maison Pin, är också en blinkning till Bengt Forsberg. Maison är franska för ”hus”.
– Det är en koppling till Husbyn och hela min uppväxt. Och franska ”pin” betyder ”tall”. Åker du från Husbyn till Lakamark ser du en stor, gammal tall på höger sida av vägen. Den skulle avverkas, men farfar jobbade för att förhindra det. ”En sådan fin gammal tall ska inte tas ned”, menade han. I dag finns en plakett på trädet med texten: ”Denna tall räddades från avverkning 1967 av Bengt Forsberg, Husbyn”.
Som om inte det vore nog med lokala kopplingar är klockorna även en produkt av Örnsköldsvik och Höga Kusten.
– Företagets slogan är ”beautiful things don’t ask for attention”. Med det syftar jag på bergen och naturen i norr som är så vacker men som inte ber om uppmärksamhet utan talar för sig själv. Stilren, hållbar, slitstark; det är känslan jag har av min hemstad och det vill jag förmedla i klockorna. Fjällräven och deras förmåga att kombinera funktion med design har också inspirerat mig.
Efter en nyligt avslutad Kickstarter-kampanj står det nu klart att den första lasten snart anländer från producenterna i Asien. 
– Det har varit en lång process, speciellt när man jobbar med tiondels millimetrar för att få till de exakta detaljerna. Det kändes superkul när finansieringen blev klar. Samtidigt var det som att: ”ok, nu får jag verkligen kavla upp ärmarna”. Men det svåra utan marknadsföringsbudget är att hitta forum att nå ut på.
Hans hoppas nu att klockorna ska börja säljas i Örnsköldsvik i början av nästa år. Den klocka som hans farfar var så rädd om bär han i dag själv vid festligare tillfällen. Om att den fungerat som inspiration till att han blivit verksam inom klockbranschen, säger Hans:
– Jag tror att farfar hade gillat det. Väldigt mycket. 

 

Publicerat