Motor

Ö-viks färggladaste Grålle

Den klassiska Grållen har för alltid en plats i traktorhistorien. Men aldrig har den gamle trotjänaren haft ett utseende som den som är i Ingvar Grundroths ägo.
– Ibland har jag hållit på och pysslat tio timmar om dagen, säger den 66-åriga Husumbon.

Den stod utomhus i 15 år i väntan på ett bättre öde. När så Ingvar Grundroth i Husum fick den till skänks, gav han den gamla Grållen förutom en helrenovering även ett helt nytt custom-utseende.
– Det var fullt med vatten i motorn, den var helt stum. Så jag rev hela alltet. Nu går den väldigt tyst. Det ska vara så, lugnt och fint, säger Ingvar, 66.
Grållen, eller Ferguson TE-20 som modellen egentligen heter, har en särskild plats i traktorhistorien. I dag är har den kultstatus bland nostalgiker och Svenska Ferguson-klubben samlar cirka 7 000 medlemmar från hela Sverige. 
Det var handlaren och reparatören Harry Ferguson som 1916 fick uppdraget av den irländska staten att förbättra jordbrukets mekanisering och efter vissa havererade förhandlingar i hemlandet fick han 1939 den amerikanska tillverkaren Henry Ford att tillverka en traktor för marknaden. Med en revolutionerade trepunktsupphängning som fick kraften att överföras till traktorn när det gick tungt, eliminerades risken att välta eller stegra och om plogen stötte på en sten lyftes den automatiskt upp. Den kunde också dra större redskap utan att slira. 
Materialet, formen och funktionerna höll högsta klass och med ett pris överkomligt för de allra flesta, blev Fergusons jordbruks-traktor en succé. 
Det svenska smeknamnet ”Grålle” syftar till fordonets gråa färg – men i Ingvar Grundroths garage lyser hans eget exemplar glänsande rött. 
– Folk frågar ”har du verkligen handmålat huven själv?” och jajjemen, det har jag. Förutom att jag fått hjälp av en vän med en hel del svetsning har jag gjort det mesta själv. Grålleklubben har renoverat så många grållar till originalskick, jag ville göra något annat. Det ska vara en känsla av hemgjort men ändå se snyggt ut, säger Ingvar.

Och den helpimpade Grållen har verkligen fått ett helt nytt utseende. Förutom de kromade detaljerna har bakdäcken fått större dimension; från originalets tio till den nya bredden 12,4 tum, instrumentpanelen är numera av ihopsnickrat och lackat björkfanér, fotstegen har fått gummimatta, ratten är från en Alfa Romeo -64 och elsystemet är ombyggt från sex till tolv volt. Vidare har både störtbåge och kofångare tillkommit, sadeln har klätts om i rött och svart med Fergusons logga, det kromade signalhornet levererar höga decibel och detaljen med en nyckelring med ESSO-loggan ger en känsla från svunna tider. Kylaren, motorn och tändspolen är emellertid original.
– Sådant är roligare att ha som original. Tändspolen är svår att få tag i, så där hade jag lite tur. Mest nöjd är jag med bränsletanken. Även grillen, den är inte långt ifrån originalutseendet och harmonierar bra i det custom-stuk jag ville ha.
Även Ingvar har en relation till Grållen. Förutom att han själv ägt en tidigare och använt med snöplog, minns han den från sin barndom.
– Visst är det så. Den äldre generationen har alltid haft ett förhållande till Grållen. Det märktes speciellt väl när jag visade min vid Gideå hembygdsgård i somras. Det blev många trevliga samtal. Alla har en relation till Grållen. Det är urtraktorn.
Från augusti 2017 fram till maj i fjol har Ingvar blästrat, putsat, slipat och målat. Därefter har han visat sin custom-Grålle på diverse arrangemang. 
– Det har känts bra, jag har fått mycket beröm.
Men framöver blir det mer sparsamt med utställningar. 
– Det här har varit jättekul och roligt att det glädjer folk. Samtidigt som det vore kul att ha kvar den, kanske jag säljer till en spekulant. Men den är inte anpassad för jordbruks-jobb, draganordningarna saknas. Däremot kan man haka på plog för pärlandet.
Nu väntar nya projekt för den skruvglade Husumbon. 
– Jag har några idéer men de har jag inte avslöjat än, inte ens för frun, skrattar Ingvar. 

Ingvars Grålle
Märke: Ferguson ”Grålle”
Typ: TEA 20  Årsmodell: 1949
Motor: Rak 4-cylindrig standardmotor (renoverad)
Cylinderdiameter: 85 mm
Drivmedel: Bensin
Cylindervolym: 2 088 liter
Max varvtal: 2000 r/m
Hästkrafter: 31
Växlar: 4 fram, 1 back
Maxfart: 21 km/h
Elsystem: 12 V Växelström
Tankvolym: Cirka 10 liter
Hydraulik: 3-punktslyft med automatisk tyngdöverföring
Kraftuttag: 545 r/m vid 1500 motorvarv/min 
Däckdim: Bak 12.4 x 28  Fram 6.00 x 16
Originalet tillverkat i Coventry England

Publicerat