Du är här

2019-09-21 - Nyheter/Reportage
  • Foto: Ulf Eklund
  • Foto: Ulf Eklund

Visionen: hållplats i Bjästa

Bjästaområdets Samhällsförening är precis som den låter; en ideell organisation vars medlemmar ägnar tid och kraft för att bevaka områdets intressen, skapa samhörighet och ta initiativ för att hitta utvecklingsmöjligheter. En hållplats på Botniabanan är ett tydligt exempel på den senaste kategorin och sedan en tid tillbaka finns en skalenlig modell i Bjästa. Den hoppas föreningen ska göra det lättare att övertyga Trafikverket, andra beslutsfattare och folk i allmänhet om att ett stoppställe i området är en klok idé.

– Att bara prata om det eller med en ritning försöka beskriva hur vi tänker kan vara krångligt. Med en skalenlig modell tror vi att det blir mer begripligt, säger Ronny Sjögren.
Skaran engagerade i samhällsföreningen nöjer sig alltså inte med att endast uttrycka ett önskemål. Med modellen går man flera steg längre och visar i detalj hur det skulle kunna se ut och hänvisar dessutom till en lämplig plats.
I sammanhanget, vid en jämförelse med ett flertal infrastrukturella investeringar, skulle det röra sig om relativt lite pengar.
– Med den erfarenhet vi har gör vi bedömningen att det kan röra sig om cirka 12 miljoner kronor, säger Ronny.
Örnsköldsviks kommun stöttar planerna på en pendlarhållplats och Region Västernorrland har tagit med förslaget i ”Koll2020”, projektet med fokus på att underlätta, möjliggöra och stimulera till fler resor med kollektivtrafik. Enligt samhällsföreningen skulle hållplatsen skapa möjligheter för närmare 8 000 potentiella pendlare i hela Nätradalen och argumenten är inflyttning, miljö och turism.
– De som pendlar söderut måste först åka två mil till Örnsköldsvik och sedan passera Bjästa igen, fortsätter Ronny Sjögren. Och för alla som vill till Höga kusten och ut i skärgården är det här den närmaste platsen att stiga av och på.
Claes Edblad är infrastrukturstrateg på Örnsköldsvik kommun. Han applåderar initiativet:
– Ett mycket bra initiativ. Frågan avgörs i slutänden av Trafikverket och i Örnsköldsvik har vi ingen vinning av att göra en isolerad studie. I dagsläget behövs det mer fakta kring vad som är möjligt i ett större område.

Läs mer: bjastashf.se/tagstation

 

Dela med dig av denna artikel på: