Motor

Varnar för ”fulgas”

Återigen är frågan om AC-gaser på tapeten. Fel typ av gas och bristfällig påfyllning kan ge förödande konsekvenser, både för passagerarna i bilen och miljön.

Behöver du lämna in bilen för att fylla på AC-gas eller planerar du att göra det själv? Då måste du säkerställa att det är rätt typ av gas. Återigen varnar nu motorbranschorganisationen MRF för så kallad ”fulgas” som importeras olagligt från andra länder, allt som oftast Kina. Denna gång är det gasen HFC134 som står i fokus, en gas som innehåller växthuspåverkande väteflourkolföreningar. Gasen är hårt reglerad och kvoterad inom EU eftersom den har så pass allvarlig miljöpåverkan och det långsiktiga målet är att gasen helt ska fasas ut från den europeiska marknaden, något som lett till ökad insmuggling av gasen.
– Sverige är förmodligen inte undantaget från dessa importströmmar, utan vår bedömning är att det även finns en illegal och svart marknad för dessa kvoterade gaser till vårt land, förklarar Joachim Due-Boje, , ansvarig för servicemarknad på bilbranschorganisationen MRF.
Däremot finns det inga misstankar om olaglig import till det branschorganisationen menar är seriösa verkstäder, utan att handeln med gasen främst sker av de som utför arbetet själva samt av svarta verkstäder.

Det är inte första gången MRF varnar för så kallad fulgas. För drygt tre år sedan gick branschorganisationen ut med en varning till de privatpersoner som planerade att utföra AC-arbetet själva, något som kan innebära en direkt livsfara om fel typ av gas används och arbetet inte blir rätt utfört. I ett fälttests som MRF genomförde, där AC-systemet fylldes på felaktigt med gas i ett system som var otätt, började bilen brinna. 

Publicerat