Du är här

2019-08-31 - Nyheter/Reportage
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström

Fabriken som växer mot alla odds

En anrik och självständig skofabrik i en liten ort i Norrland. Vid en jämförelse med resten av landets glesbygdsområden borde företaget ha varit uppköpt och flyttat eller nedlagt för flera år sedan.
Det finns tyvärr massor av liknande exempel. Men med driven personal och ett allt starkare varumärke har Docksta Sko andra framtidsutsikter.
Här pratar vi tillväxt.

1923 startade Ivar Königson och Jacob Wedin skofabriken Makeriet i Bjästa som i samband med flytten till Docksta blev Docksta Skofabrik AB år 1947. Under 50- och 60-talet var försäljningen baserad till grossister och andra större inköpare och med Oscaria, Kooperativa Förbundet och Försvarsmakten som stadiga kunder var det full rulle i fabriken. 
Med närmare 160 anställda behövdes en ny fabrik byggas i början på 60-talet. Sedan dess har det runnit massor av vatten under broarna och numera är Lisa Edin fabrikör och ägare. Docksta Sko är den lilla fabriken med nio anställda och med eget varumärke som numera främst når kunderna via egna försäljningskanaler. 
– På fyra år har vi gått från 80/20 till 20/80 mellan fördelningen återförsäljare och egna försäljningskanaler som försäljning via webb samt via den egna butiken. Det var något vi var tvungna att göra då det gick tungt för en del av våra större återförsäljare, säger Lisa Edin och fortsätter:
– Så här i efterhand kan vi medge att vi var smått naiva när vi köpte företaget för knappt fyra år sedan och ett tag var vi nära att kasta in handduken. Att vi tillsammans med Ivars barnbarn; den tidigare ägaren Stefan Königson lyckats vända den negativa trenden är tack vare yrkesskickliga och lojala medarbetare samt att vi varit framgångsrika i att sakta men säkert skapa ett starkt varumärke.

Nu är siffrorna inte röda längre och även om det är mil till fornstora dagar så växer Docksta Sko för varje år. Planen är att fortsätta att växa och med en numera väl fungerande logistik hoppas företaget hitta kunder även utanför Norden. I dag säljs Dockstas skomodeller främst i Sverige, men även i grannländerna samt i Tyskland och Frankrike.
– Vi vill hitta marknader även i resten av Europa och utesluter inte USA i en framtid då vi har många förfrågningar både från privatkunder och samarbetspartners, berättar Lisa Edin.
Konkurrensen med stora branschföretag kopplat till låglöneländer är enligt henne hård. Så med målsättningen att behålla tillverkningen på orten och bygga vidare på det hantverksmässiga har tillskott i form av nysvenskar varit en framgångsfaktor. Fyra av fem män har utländsk bakgrund som tillsammans med den kvinnliga besättningen blivit ett sammansvetsat gäng.
– Här pratas det svenska, arabiska, ryska, kurdiska, engelska, rumänska och grekiska. Att lära sig språket är jätteviktigt för integrationen så för varje dag blir det mer och mer svenska, säger Mihail Robu med rötterna i Moldavien.
I fabriken i Docksta tillverkas numera närmare 400 par skor per vecka. Så kallade slippers dominerar, men på repertoaren finns även vandringskängor, jodhpurs och näbbskor. Och i butiken, vägg i vägg med fabriken, ökar försäljningen varje sommar. Där kan man till och med hitta designprodukter i form av kuddar och bordstabletter i det svenska vegetabiliska garvade lädret. 
– Vi anställde ytterligare två personer strax före sommaren vilka ska hjälpa oss att öka tempot kommande år, säger Lisa. Omsättning är inget vi diskuterar särskilt ofta. Vi ska fortsätta växa, men aldrig på bekostnad av lönsamhet. I slutändan är det alltid vinst eller förlust som avgör företagets framtid.

 

Dela med dig av denna artikel på: