Miljö

Nu är 7:an kranmärkt

Vi har tagit ställning. Från och med nu är Mediapartner i Norr AB, som varje vecka bland annat producerar Tidningen 7, kranmärkt. Det är en nationell hållbarhetsmärkning för verksamheter som väljer kranvatten i stället för förpackat vatten.
– Bravo, nu hoppas vi att fler ö-viksföretag tar samma initiativ, säger Lars Westberg, kommunikationsansvarig på Miljö och Vatten i Örnsköldsvik AB.

Trots uppenbara fördelar med kranvatten och tillgång till rent vatten dygnet runt säljs stora mängder flaskvatten i Sverige. Närmare bestämt 25 liter per person och år, vilket känns onödigt. Att producera och leverera en liter förpackat vatten kräver minst 300 gånger mer energi än att tappa upp en liter vatten från kranen och lokalproducerat färskt vatten levererat direkt till din kran är dessutom 250 gånger billigare än en flaska vatten i butik. 
Därför var det ett enkelt beslut för oss på 7an att snabbt ställa om och ansöka om att bli kranmärkta. Nyligen kranmärktes en av kommunens största arbetsgivare; Bosch Rexroth Mellansel samt arrangemanget U18-VM i ishockey. Övriga öviksföretag förutom 7an och Bosch Rexroth som hittills är kranmärkta är...
– Som sagt; nu hoppas vi att fler företag i kommunen följer efter, säger Lars Westberg.

Det här innebär det att vara kranmärkt:

  • Se över var och när ni använder förpackat vatten; kanske i matsalen, caféet, interna möten, externa konferenser, utbildningar och event?
  • Välj ut vilka områden som ska prioriteras för kranmärkningen. Börja med ett event eller en konferens om det känns för stort att kranmärka hela arbetsplatsen på en gång.
  • Ta fram interna mål och riktlinjer för hur ni använder vatten och följ upp dem.

Genom att klicka här kommer du till Mivas hemsida där du kan läsa mer om Kranmärkt.

Publicerat