Miljö

Hållbar garderob med Slow fashion

Vilket plagg är det mest miljövänliga du äger? Kanske tröjan som certifierats att uppfylla specifika krav? Nja, enligt Johanna Nilsson, författare och föreläsare om hållbart mode, finns ett bättre alternativ.
– Det är det du använder mest, säger 32-åringen som nyligen höll föredrag i Örnsköldsvik om miljövinsterna med slow fashion.

Som klädkonsument kan vi i dag göra det aktiva valet att enbart köpa plagg vi vet framställts på ett miljövänligt sätt med bra råvaror och schyssta arbetsförhållanden – oftast med hjälp av märkningar och certifieringar som garanterar att så är fallet. Men Johanna Nilsson, föreläsare och författare till boken ”Slow fashion – din guide till smart och hållbart mode”, menar att det inte riktigt är så enkelt för den som önskar vara en medveten kund.
Sedan mitten av 2000-talet har hon engagerat sig i frågor om hållbar utveckling, bland annat inom ideella organisationer såsom Röda Korset och Rena Kläder, med intresset riktat mot klädindustrin. De kun-skaper hon skaffat sig har format ett synsätt på mode hon kallar för slow fashion.
– Det är egentligen en motreaktion på fast fashion, det sätt som modesystemet fungerar i dag: att vi konsumerar mer för en allt kortare stund. Med slow fashion vill jag uppmana att sakta ned och värdesätta garderoben på ett annat sätt, säger Johanna.
Rent praktiskt innebär det att handla hållbart, köpa begagnat och både hyra, låna och byta kläder av och med andra. Det svåra, menar hon, är att bryta de invanda mönstren. 
– Du är så inkörd på vissa butiker och gallerior och det är lätt att åka med i mode-industrins extrema konsumtion. Det är lätt att tänka ”jag blir glad av att köpa det här”. Då gäller det att stanna upp och fundera: varför vill jag köpa det här, går det att lösa på annat sätt? Kläder blir billigare varje år vilket gör att vi inte behöver värdesätta och ta hand om dem som förr i tiden. Men framställningen av ett plagg är en stor process, det är någon som har sytt det, vilket är lätt att glömma bort när något kostar som en cappuccino.

Den som besöker en klädkedjas hemsida möts vanligen av företagets policy om hur de jobbar kring frågor om miljö och hållbarhet, men enligt Johanna saknas ofta ett helhetsgrepp.
– Det är jättebra med exempelvis ekologiskt, men de pratar inte om hur deras låga marginaler innebär att de måste sälja stora volymer. Och det är ohållbart. Enligt Naturskyddsföreningen går det åt 2 700 liter vatten att göra en bomullströja, lika mycket som du dricker på ett år. 
Som konsument vill Johanna att du ska vara kritisk. 
– Vi behöver inte gå med på vad som helst. Ställ frågor till din klädbutik, berätta vad du tycker är viktigt. För klädkedjan är det varumärkesmässigt viktigt att lyssna eftersom konkurrensen är så stor. På grund av internet kan de aldrig bli dem som säljer den billigaste tröjan och då behöver de bygga sitt varumärke på annat sätt. Där är hållbarhet intressant.
Under åren har Johanna märkt hur hennes stora intresse för mode och hållbarhet börjat delas av allt fler.
– Hållbarhet är framtiden och jag tror att företag börjar förstå det. Klimatdebatten är jätterelevant. Om ditt företag vill vara kvar måste du steppa upp arbetet med hållbarhet, det kommer inte räcka med det som redan görs – företagare måste börja tänka annorlunda och ha andra affärsmodeller; kanske komplettera med second hand eller erbjuda tjänsten att laga ett plagg. Det kommer absolut att krävas en viss omställning. Inte bara för kundernas skull utan också för att klädmaterial som exempelvis olja inte är en outsinlig resurs.  

Johanna tipsar:

Låna och hyr. Ibland behöver du inte äga det du ska använda. 
Laga och vårda. Stötta din lokala skomakare eller lär dig själv. Det finns inget bättre sätt att öka värdet i ett plagg än att investera tid och kärlek i det – det gör du varje gång du lagar och tar väl hand om det.
Återanvänd. Att köpa second hand är roligt: du kan hitta unika saker du är hyfsat ensam om.
Återbruka. Återvinning av textil är i princip obefintligt – men du själv kan enkelt återbruka det som redan är producerat och skapa något nytt och snyggt av det.
Nytt och schysst. När du vill och behöver köpa nytt, stötta de företag som vill göra skillnad. Där design, kvalitet och hållbarhet går hand i hand.
Källa: slowfashion.nu

Fotnot: Johanna Nilsson föreläste i Örnsköldsvik på inbjudan av Studieförbundet Bilda. Som en följd av föreläsningen erbjuder Bilda studiecirklar i slow fashion med material framtaget tillsammans med Johanna Nilsson. Mer information hittar du på Bildas hemsida bilda.nu. 

Publicerat