Du är här

2019-05-11 - Hälsa
Foto: Håkan Nordström

Unik träning för rätt hållning

Pekar dina fötter utåt när du går och står? Det är troligen en signal på att du låter fel muskler hålla dig upprätt, vilket utlöser negativa följdeffekter.
– Det är en häftig känsla när kroppen lyfter upp sig själv, säger Rebecca Reis som i postural yoga skapat en helt ny träningsmetod för att stärka både kropp, psyke och välmående.

När du står stilla ska alla muskler vara avslappnade. I alla fall de rörelsemuskler du till vardags använder för att röra armar och ben. Problemet är bara att de flesta av oss fått den dåliga ovanan att låta dem arbeta i onödan.
– När rörelsemusklerna kompenserar en dålig hållning blir de överbelastade. Det leder till värk, slitage och stress, säger Rebecca Reis, 33, som efter en tid på andra orter och studier i yoga, kinesiologi, postural och neurokinetisk terapi sedan fem år tillbaka åter är bosatt i sin hemstad Örnsköldsvik.
I stället, menar hon, är det kroppens naturliga hållningssystem som ska aktiveras: den kedja av muskler designad att med låg energiförbrukning hålla dig upprätt mot gravitationen. Men i dagens samhälle kommer vi snabbt ifrån det medfödda systemet. Rebecca jämför med de småbarn som utan ansträngning kan ses sitta helt upprätt och leka på golvet; en hållning som sker per automatik och där de rätta musklerna används. Redan vid sexårsåldern tenderar dock kroppshållningen att sjunka ihop. 
– Det beror på hur vi lever, med plattor och datorer, stillasittande och dåliga positioner. Vi kommer bort från och tappar vårt naturliga hållningssystem som är så viktigt för att må bra.

Sedan 2015 har hon utvecklat och undervisar i vad hon kallar postural yoga, en sammanslagning av postural terapi och yoga hon säger sig vara ensam om i världen att kombinera.
– Det är en unik träningsform som går ut på att koppla på hållningssystemet igen. Höfterna är exempelvis ankaret för hela din kroppsposition och på insidan låren finns några av våra hållningsmuskler. En naturlig hållning förebygger inte bara värk och slitage, det ger också självförtroende och välmående. Efter ett pass kan deltagare säga hur de känner sig stolta och kaxiga! Det är saker som tyvärr trycks bort i tidiga åldrar, vi lär oss att inte ta för mycket plats. Då blir man lätt så här, säger Rebecca och låter axlarna falla framåt och inåt:
– Är du blyg följer kroppen efter, positionen blir krum. Står du i en krum position ökar stresshormonerna med 15 procent efter bara två minuter. Stress är betungande för kroppen vilket gör det till ond cirkel. Kommer du upp i en stolt position minskar de med 25 procent. Så en bra hållning påverkar hur du mår både fysiskt och mentalt. 

Rebecca ställer sig på en yogamatta för att i varierande positioner visa hur vissa rörelsemuskler tvingas kompensera de naturliga hållningsmusklerna. En framåtlutning, exempelvis, eller en lätt snedställd rygg är många inte medvetna om att de fått. Ett sätt att kontrollera är hur det känns när du står still och slappnar av.
– Känner du dig spänd i någon muskel? En första aha-upplevelse är om fötterna pekar utåt. Det är tecken på dålig hållning, att rörelsemuskler kompenserar. Titta på tummarna, är de rakt fram? Annars är det tecken på framåtlutande axlar.
Rebecca har egen erfarenhet av att vara blyg och ihopsjunken. Men nu för tiden räds hon inte för att ta plats, under föreläsningar runt om i Sverige pratar hon många gånger inför hundratals personer. 14 maj gör hon det inför betalande publik i Örnsköldsvik och Nolaskolans aula. 
– Jag har föreläst för kommunen, landsting, fysioterapeuter och faktiskt utbildat två personer att bli lärare i postural yoga. Så nu finns det en i både Sundsvall och Karlskrona också. Att hitta tillbaka till det naturliga hållningssystemet är viktigt, jag har tidigare tränat elitidrott, både fotboll och innebandy, men aldrig varit så nöjd och stark som jag är i dag. Det vill jag att alla ska få känna.

Dela med dig av denna artikel på: