Friluftsliv

Var försiktig på isarna under påsk

Många sjöar ligger fortfarande med is och lockar till fina skoterturer, fiske och mycket annat. Nu gäller det att vara extra uppmärksam. Solen står högt och värmer isen på djupet.

En is som är hård och stabil på morgonen efter en kall natt kan frampå dagen värmas upp och snabbt förvandlas till en obärig sörja. Då gäller inte de vanliga tumreglerna om hur tjock isen bör vara för att vara säker. En värmeskadad våris kan vara hur tjock som helst utan att för den skull vara bärig.
I år kan det vara extra lurigt eftersom påsken är lite senare än vanligt. Isar som vanligtvis brukar bära under påskhelgen kan vara svagare än vanligt. Var noga med att kolla isens bärighet.

Rätt kunskap, sällskap och utrustning är verkligen viktigt när det gäller vistelse på vårisar. Man måste kunna läsa av skiftningar i isen, hela tiden prova dess bärighet med en ispik eller annat redskap och går man igenom är det viktigt att det finns sällskap som kan hjälpa till med en räddningslina. Flythjälp i form av flytoverall, flytväst eller en ryggsäck med vattentätt packat ombyte är nödvändigt.

Innan du ger dig ut med skoter på is:

  • Planera färdvägen, lyssna gärna med ortsbefolkningen om du är osäker.
  • Undvik att köra på okända vattendrag.
  • Undvik mörkerkörning, på okända, ej ruskade isleder.
  • Kom ihåg att tidigare ”säkra” överfarter snabbt kan försämras, speciellt vid reglerade eller strömmande vattendrag.
  • Kör aldrig ensam och håll ut avstånden mellan snöskotrarna. Har du pulka kopplad, låt kapellet vara öppet.
  • Ha lyset på även dagtid.
  • Bär hjälm och medför ombyteskläder.
  • Isdubbar bärs runt halsen och räddningslina medförs åtkomlig.
  • Om förutsättningarna kräver det, använd extra flythjälp, exempelvis flytplagg.


Issäkerhetsrådet vill verka för tryggare vistelser på isar genom information som syftar till ökad iskunskap hos allmänheten, det vill säga kunskap om is och dess möjligheter, samt hur man hanterar risker och olyckor på isen.
Issäkerhetsrådet finansieras av Svenskt Friluftsliv och består av Svenska Livräddningssällskapet, Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation (SNOFED), Friluftsfrämjandet, Svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS), Skridskonätet, Sportfiskarna, Örnsköldsviks kommun och Stockholms stad.

Publicerat