Du är här

2019-04-14 - Motor
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström

ÖMCC växlar upp

ÖMCC har mycket att se fram emot. I år firar de tio år i nyligt renoverade lokaler, 2020 fyller klubben 50 – men det bästa av allt; nu väntar en hel sommar av motorcykelåkande.
– Äntligen! säger Henning Gustafsson, en av många otåliga medlemmar.

De senaste åren har det hänt en hel del i ÖMCC:s, Örnsköldsviks motorcykelklubb, lokaler nere vid hamnen. Bland annat har de grå betonggolven i det 120 kvadratmeter stora samlingutrymmet klätts med heltäckande mattor och från taket sprider en enorm kristallkrona sitt varma ljus över bord, soffgrupper och stolar. 
– Inredningen blev kanonbra, det ser nästan ut som en restaurang, säger en av klubbens långvariga medlemmar Henning Gustafsson nöjt.
– Vi har lagt mycket tid och engagemang på att hitta rätt grejer. De där skar vi ut i frigolit, säger Martin Kjell, ÖMCC:s ordförande, och pekar på de stora, svarta bokstäver som bildar klubbens namn, högt hängande på den del av väggen som leder in mot baren.
Atmosfären är både mysig och välkomnande och har tillsammans med de många sociala aktiviteterna bidragit till att antalet medlemmar ökat rejält; runt 100 stycken på bara några år. I dag består klubben av cirka 200 motorcykelvänner. Marie Pettersson är en av dem.
– Och jag har inte ens motorcykelkörkort. Men hit är alla välkomna, gemenskap och värme är hjärtat här. Alla har velat vara med och renovera, nästan så att det varit för mycket folk, skrattar hon. 

Precis som de övriga ser hon fram emot en ny motorcykelsäsong. I lokalen finns ett garage på 200 kvadratmeter där ett 20-tal motorcyklar står parkerade i väntan på att väglaget ska bli lite bättre. Här trivs Reijo Pakka, klubbens ”allt-i-allo” och som Martin Kjell beskriver som guld värd, extra bra.
– Jag fixar med det mesta. Min första motorcykel var en gammal Husqvarna från 40-talet, med växelspak på tanken. Den skulle säljaren ha 20 kronor för. För dyrt, sa jag och krävde full tank på köpet. Det gick han med på, berättar Reijo glatt.
Att åka långt är något han uppskattar.
– Förutom i Sverige har vi i ÖMCC hunnit åka på många resor tillsammans. Mycket Norge. Och Nordkap, exempelvis. I sommar väntar Karpaterna och Österrike. 
Lokalt innebär onsdagar alltid gemensamma körningar, ibland till specifika resmål, ofta med medhavd fika.
– Det låter kanske klyschigt, men det är själva resan som är målet. Det är en frihet att åka motorcykel, med bil blir det inte likadant. Att lägga sig i en kurva är en extra skön känsla, säger Martin.
Torbjörn Vidén, medlem i nio år, inflikar:
– För mig är det ett sätt att tömma skallen. Ha bra musik i öronen och bara njuta.

Närmast väntar översyn av fordonen; klubben har bokat en heldag på besiktningen med uppställd grill för de som vill umgås en stund. Socialt är ledordet.
– Vi har vinylfester och spelar LP-skivor, after work, julbord och hockeykvällar – vi kan i princip ha vilket tema som helst bara för att vi ska få umgås, säger Torbjörn.
Nästa år, när ÖMCC fyller 50, lär det inte bli mindre av den varan. Inför den festen har Martin Kjell inte hunnit planera allt än, men en sak är han säker på:
– Då kan ni räkna med buller och bång! 


Tips för en säker start på motorcykelsäsongen
 1. Tänk på att din förmåga försämrats under vinteruppehållet. Öva inbromsningar på en asfaltsyta, exempelvis parkering, och ta det lugnt i kurvorna så att kurvtekniken övas upp i lugn fart.
2. Se till att motorcykeln är i bra skick. Gamla däck och slitna broms-belägg ökar kraftigt risken för olyckor.
3. Tänk på kylan. Klä dig ordentligt, om du fryser på motorcykeln försämras din uppmärksamhet och körförmåga.
4. Håll koll på rullgrus och frost på vägen. Alla vägar har inte sopats rena från rullgruset och i skuggiga vägpartier efter frostnätter kan asfalten vara hal som såpa.
5. Var vaksam i korsningar – håll hastighetsbegränsningen. Krockar i korsningar är den näst vanligaste olyckstypen där motorcyklister om-kommer.

 

Dela med dig av denna artikel på: