Motor

Är elbilen miljövänlig?

Debatten om elbilens miljöpåverkan tar ny fart efter att en ny svensk studie publicerats. Är elbilen det bästa alternativet för klimatet?

Antalet laddbara bilar ökar i rekordfart, inte bara i Sverige, utan i stora delar av världen. Det främsta argumentet för omställning till el har hela tiden varit klimatet, men inte helt utan kritiska röster.Den stora frågan har varit batteriernas framställning, som enligt vissa experter och studier, gör elbilen likvärdig och i vissa fall till och med till ett sämre alternativ jämfört med både bensin- och dieseldrivna bilar sett till hela bilarnas livscykel – från produktion till återvinning. Framställningen av batterierna är nämligen mycket energikrävande och flera studier runt om i världen har genomförts, men resultaten har varit otydliga och i många fall skilt sig markant från varandra. 

Men mycket har hunnit hända på två år. Det menar i alla fall Power Circle som tillsammans med Bil Sweden och Motorbranschens riksförbund också har tagit hjälp av IVL Svenska miljöinstitutet, som sammanställt resultat från nya forskningsstudier som visar att elbilen är mer miljövänlig än en fossildriven bil. Enligt den nya studien kompenseras de höga utsläppen från batteriproduktionen av lägre totala utsläpp från elbilen under hela bilens livscykel.

Dessutom menar man att batteriproduktionen bara kommer att bli bättre ur miljöperspektiv i takt med att tekniken utvecklas tillsammans med att återvinningen av elbilsavfall blir mer effektiv. 
– Det gäller därför att samhället storsatsar på forskning inom framtida, mindre miljöbelastande batterikemier och ser till att vi i Europa får till en säkrad funktionell och hundraprocentig återvinning av batterier och elmotorer, säger Lisbeth Dahllöf, LCA-forskare på IVL Svenska miljö-institutet.

Beräkningar i studien visar att en liten elbil sparar totalt 60-70 procent av växthusgasutsläppen under sin livstid, som satts till 18 000 mil, jämfört med motsvarande fossildriven bil. Även i Europa bidrar en elbil till minskade utsläpp, men inte i samma utsträckning, 20 procent, något som beror på att elproduktionen i andra länder inte är lika ren som i Sverige. Hur elen, som vi tankar elbilarna med, har producerats spelar nämligen också en stor roll. 

Publicerat