Nyheter/Reportage

Arrangerar EM i Roller

Det officiella, lokala ”världsrekordet” på 16 500 poäng sattes sent 1999. Ett rykte gör dock gällande att någon, någonstans, nått 17 000. Men den saken kan Ingemar Sjögren, en av upphovsmännen till det – hittills mestadels i Eldsmark och Husum – välkända tärningsspelet Roller, inte bekräfta. Klart är emellertid att spelet vars regler först nedtecknades i en skogskoja på 80-talet engagerar.
– Har man supertur kan det svänga dramatiskt, det är det som är tjusningen, säger Ingemar.

Det är i viss mån höljt i dunkel hur tärningsspelet som i drygt 40 års tid roat kollegor på arbetsplatser, vänner runt köksbord och kaffepausande älgjägare, kom till. Lika mystiskt, skulle man kunna påstå, är det hur spelet – nästan som om det vore en välbevarad hemlighet – inte blivit nämnvärt känt utanför Eldsmark och Husumtrakten. För det var där, i en koja halvt dold mellan tjocka träd i en lummig skog, som ett tjugotal vänner under tidigt 80-tal enades om hur Roller skulle spelas. I dag, långt senare, har dock minnena huruvida inspiration först hämtades från en förlaga eller inte hunnit bli smått suddiga.
– Någon sa att det finns ett spel i Asien som påminner lite om Roller. Men vi har ändå hunnit ändrat reglerna många gånger fram till hur det spelas i dag, säger Ingemar Sjögren, som precis som sin vän Åke Forsberg är en av flera upphovsmän till spelet.
– Yatzy är så sterilt. I Roller kan du plötsligt plocka 5 000 poäng och komma ikapp. Det blir mycket känslor och många pikar – det hör till att hetsa motståndarna; om de slår ett slag och gör bort sig, då är det fint, ler Åke.
– Men efteråt är allt glömt. Och vi spelar bara om äran, aldrig pengar, inflikar Ingemar. 

Sammandrabbningarna, i vilka det alltid råder stor prestige, har blivit många och långa.
– Det gäller att spara rätt tärningar, gå på känsla och veta när man ska ge sig. Och inte vika ned sig för hetsningarna, tipsar Ingemar. 
Att spela Roller är lika vanligt som att bjuda på kaffe när det vankas besök, berättar Åke. För bekvämlighetens skull har vännerna tagit fram egna spelbrädor med mjuk matta och kanter för att hålla tärningarna på plats. Ingemar säger sig ha hört att någon ska ha gjort några mindre, i metall, för att ta med på resor. 
2019 är också året då Ingemar och Åke, bland andra, planerar att arrangera EM i Roller. 
– Ja, vi ska ha ett Eldsmark-mästerskap. Vi vet redan att det kommer folk från Ö-vik. Och faktiskt några från Umeå också, säger Åke. 
Hur är det med återväxten, finns intresse bland de yngre?
– Jadå, en del är väldigt intresserade. Om inte annat ska mina barnbarn få lära sig, ler Ingemar. 

SÅ SPELAR DU ROLLER

Lämpligt antal spelare: 2-5 (men fler kan delta)
Antal tärningar: Sex

Roller spelas i 15 ronder. Poäng delas ut för varje 1:a, 5:a, Triss (i alla valörer, exempelvis tre fyror), Stege (1-6) eller Alla lika (i alla valörer, exempelvis sex tvåor).

Deltagarna slår först varsin tärning (medsols). Den med högst siffra börjar spelet.

Efter varje kast väljer spelaren vilka poänggivande tärningar som sparas. Minst en poänggivande tärning måste sparas för att få kasta igen. Spelaren kan efter ett kast som ger poäng också välja att avbryta sin rond. Om spelaren väljer att fortsätta och inte får någon tärning som ger poäng blir spelaren Tjock och förlorar alla poäng för den aktuella ronden. Det markeras med ett streck i protokollet. Om spelaren inte får några poäng alls på första kastet, markeras protokollet med bokstäverna ”RT” (förkortning för Råtjock).

Sparade tärningar kan inte kombineras med tärningar som slås i efterföljande kast. Exempelvis kan två sparade femmor (för 100 poäng) i det första kastet inte kombineras till en Triss, om en av tärningarna i kast två är en femma. I kast två har den femman endast ett värde på 50 poäng.

En spelare som väljer att avbryta sin rond efter ett kast som ger poäng för över den samlade poängen till protokollet. 

En spelare som lyckats få poäng för samtliga tärningar, får ROLLER. Spelaren får då välja mellan att avbryta sin rond eller slå alla tärningar igen för att fortsätta samla poäng.
Obs! En spelare som får ROLLER genom att i samma kast antingen slå Stege (1-6) eller Alla lika, tvingas att slå om alla tärningar. För att då få behålla sina ROLLER-poäng måste spelaren under de fortsatta kasten få minst två poäng-
givande tärningar – annars blir spelaren Tjock. 
Exempel 1: Efter att ha fått ROLLER kastar spelaren tärningarna och får minst två femmor eller två ettor. Spelaren är säker.
Exempel 2: Spelaren får en etta i första kastet och en femma i andra kastet. Spelaren är säker.
Exempel 3: Spelaren får ROLLER igen och noteras för 3 000 poäng nya poäng. Spelaren tvingas slå igen.

Om spelaren efter ROLLER lyckas få två tärningar som ger poäng kan spelaren välja att fortsätta eller avsluta ronden, varpå den samlade poängen då förs till protokollet.

Efter varje kast ges poäng enligt följande:

ETTOR
Varje etta: 100 poäng
Tre ettor (i samma kast): 1 000 poäng
Alla ettor i samma kast: 3 000 poäng

TVÅOR
Triss (i samma kast): 200 poäng
Alla tvåor i samma kast: 3 000 poäng

TREOR
Triss (i samma kast): 300 poäng
Alla treor i samma kast: 3 000 poäng

FYROR
Triss (i samma kast): 400 poäng
Alla fyror i samma kast: 3 000 poäng

FEMMOR
Varje femma: 50 poäng
Triss (i samma kast): 500 poäng
Alla femmor i samma kast: 3 000 poäng

SEXOR
Triss (i samma kast): 600 poäng
Alla sexor i samma kast: 3 000 poäng

STEGE
1 till 6: 2 000 poäng

ALLA LIKA
Gäller alla valörer: 3 000 poäng

I detta prestigespel försöker spelare nå drömgränsen på 10 000 poäng. Vinnaren är den med högst poäng. Om vinnaren når över 10 000 poäng belönas denne i protokollet med symbolen ”WW”. 

Övriga symboler som efter avslutat spel förs till protokollet bredvid spelarens namn är:
W: Spelets vinnare, men som inte lyckats nå 10 000 poäng.
Sur mun: Spelaren med minst poäng.
Plump (svart, ifylld cirkel): Spelaren som blivit tjock flest gånger.

Publicerat