Nyheter/Reportage

Klart för inflytt i Legotown

I ett alternativt Örnsköldsvik finns två Elite Hotel, men ingen plats för Må återvinningscentral. Det löste barnen på Måsens fritidsavdelning med att montera ihop en kringkörande sopbil.
– Genom detta har de bland annat lärt sig om bygglov och vad som är viktigt för att samhället ska fungera, säger fritids-pedagogen Anette Gidlund om projektet Legotown, i vilket elever i två månaders tid planerat och byggt en hel stad i Lego.

Vad behövs egentligen i en stad? Vilka samhällsfunktioner är viktiga för medborgarnas trygghet och vilket utbud får gärna finnas för rekreation och nöje?
Fråga eleverna på Domsjöskolans fritids, avdelning Måsen. Sedan årets början har de planerat för och byggt upp en i teorin helt fungerande tätort i Lego – ett projekt där boken med tungvrickartiteln ”Entreprenöriell fritidspedagogik” fungerat som stöd och hjälpt personalen att, tillsammans med eleverna, omvandla fritidshemmets utbildningsuppdrag till konkret handling. 
Initiativet till att det kunde göras just i form av en legostad kom från lärarna själva.
– Vi inspirerades av en föreläsning med forskaren Ann Pihlgren om entreprenöriellt lärande under fritidstid, att bygga handlingskraft, mod, självtillit och motivation. Och Lego lockar alltid, säger fritidspedagogen Ingegerd Alstergren.


Tillsammans med kollegorna Anette Gidlund, Annica Åkesson och Annelie Arvidsson har hon fungerat som Legotowns byggnadsnämnd. 
– Eleverna har fått fylla i en bygglovsblankett där de presenterat byggnaden; vilka färger det har, hur planritningen ser ut och vilken verksamhet som ska bedrivas i det, berättar Ingegerd. 
Det har lett till en hel del detektivarbete. För hur ser egentligen Ting1 ut, vad finns i ett sjukhus och hur många linjer behöver det vara på en fotbollsplan?
– Vi har haft löpande legomöten. Googlat och diskuterat och utgått från elevernas tankar. I början ville många helst bygga roliga saker som badhus, bio och spelhall. Men sedan började de fundera mer, att många olika verksamheter behövs och att allt påverkar varandra, säger Anette Gidlund.

När Legotown nu står färdigt är det dags för legogubbarna att flytta in. För de elever som byggt hyreshus handlar det då om att ta fram kontrakt och upprätta hyresavtal, medan näringsidkare och affärsinnehavare behöver personal. Tidningen 7, som fått tjuvkika, kan avslöja att en av elevernas upprättade anställningsavtal ger en kassörska en lön på 100 kronor i timmen och rätt till 25 semesterdagar.
Att projektet har varit både roligt och givande är eleverna Maja Stoncel, Freja Stoltz och Casper Rönkä överens om.
– Innan trodde jag att det bara var att bygga om man vill ha ett hus. I början var det svårt att komma överens och hitta formen. Men det gick bra när vi fördelade arbetet, säger Freja.
– När man jobbar själv kan det kännas lite stressigt eftersom allt vilar på en själv, konstaterar Casper som provat jobba både enskilt och i grupp och hunnit med att konstruera både bank, kyrka och ett radhus. 
Vad tycker ni om vår riktiga stad Örnsköldsvik?
– Den är bra. Det är bra att den fungerar. Men jag skulle vilja ha lite mer vatten genom staden, inte bara nere vid Arken. Och gärna fler broar, säger Casper.
Om ni fick bygga något riktigt i Örnsköldsvik?
– Då skulle jag bygga fler hus som är billigare, så att de hemlösa också kan bo någonstans, säger Maja.

Publicerat