Du är här

2019-02-08 - Nyheter/Reportage
Foto: Håkan Nordström

Stylist + frisör = arrangör

När Mari Höglund och Sandra Nylander lyssnade till Robert Bloom första gången väcktes en idé om att fler borde få ta del av samma inspiration. Nu erbjuder de föreläsning och utbildning med säljcoachen för tredje gången i Örnsköldsvik.

Redan när Mari Höglund startade sin salong Mary Me för snart nio år sedan hade hon större planer än att bara erbjuda frisörtjänster. Genom åren har salongen varit en mötesplats med evenemang som föreläsningar, styling, vip-kvällar och workshops. För såväl företag som privatpersoner.
­– Det är fördelen med att driva eget, säger Mari. Man kan forma sin verksamhet precis som man vill och det ena behöver inte utesluta det andra.
Sandra Nylander är stylist och hyr in sig hos Mari. De delar ett genuint intresse för personlig utveckling och drivs av att hjälpa andra att må bra. Intressen som lett till att de nu, för tredje gången, bjuder in till föreläsning och utbildning i Örnsköldsvik med Robert Bloom, säljcoach inom metoden Why They Buy.
­– Jag upptäckte Robert när jag blev inbjuden till en föreläsning med honom om kommunikation för två år sedan, säger Mari. Sandra var föräldraledig då men när hon kom tillbaka till jobbet ville jag att hon skulle få uppleva samma sak, så vi gick på ett säljevent i Stockholm där Robert föreläste.

– Why They Buy är ett koncept som grundar sig i förmågan att läsa av kunden för att anpassa sin kommunikation, förklarar Sandra. Robert sätter verkligen huvudet på spiken och ger konkreta förklaringar med verktyg som man kan börja använda direkt.
Förutom en tredagars utbildning i Örnsköldsvik blir det även en föreläsning 17 februari som är öppen för alla. Rubriken är ”Konsten att prata med alla och kommunicera så att alla förstår”. I föreläsningen anpassas konceptet till våra relationer med föräldrar, barn, partners och vänner. 
– Vissa människor klickar man med och med andra kommer man liksom inte framåt, säger Sandra. Kanske har man olika värderingar eller bara helt olika personligheter. Då behöver man anpassa sin egen kommunikation.
Utbildningen omfattar tre dagar och vänder sig främst till företag, med fokus på försäljning. 
– Tanken är att de som varit med tidigare nu kan bygga på med ytterligare en eller två dagar, säger Mari.

Mari och Sandra står båda inför en förändring, där arbete med kommunikation och människor kommer få ta allt mer plats. 
– Det stämmer, säger Mari. Salongen är till salu och jag kommer inte att jobba som frisör på det sätt jag gör i dag, men mitt intresse för stil, färg och form kommer ändå att finnas med.
Lite hemlighetsfulla är de med vad som väntar i framtiden, men det finns idéer på fler evenemang med försäljning som tema.
­– Vi är stolta över att Robert Bloom och Regium International väljer att komma tillbaka till Örnsköldsvik, säger Mari. Det känns fantastiskt kul att vi kan erbjuda något till näringslivet som vi vet gör faktisk nytta.

Dela med dig av denna artikel på: