Nyheter/Reportage

Han ska lyfta Höga Kusten

Intresset för att bli Höga Kusten Destinationsutvecklings första exportsäljare var stort. Valet föll på Andreas Olsson som med sin långa och gedigna bakgrund från rese- och turistbranschen kommer att få en nyckelroll i projektet Höga Kusten på Export, vars syfte är att öka andelen utländska besökare.
– Tjänsten känns väldigt rolig och utvecklande. Jag känner mig också trygg i att vara ute på mässor, träffa folk och sälja in destinationens produkter. Höga Kusten ligger mig varmt om hjärtat, säger Andreas som i ca 15 års tid jobbat i rese- och turismbranschen.

Andreas Olsson är ett bekant ansikte för många. Är man också född och uppvuxen i Örnsköldsvik och har arbetat största delen av sitt liv i området blir det lätt så. Många värdefulla kontakter och erfarenheter knöts under tiden i resebranschen och inte minst från Andreas senaste uppdrag som arrendator av Sandvikens fiskeläge på Ulvön.
– Vi bor i ett fantastiskt område som har många produkter att erbjuda både nationella och internationella gäster. Att få vara med och öka Höga Kustens exponering på våra prioriterade marknader: Finland, Nederländerna, Schweiz, Tyskland och Österrike känns stimulerande och jag trivs med att arbeta med internationell paketering, säger Andreas i ett pressmeddelande. 

Andreas tillträde sin tjänst hos Höga Kusten Destinationsutveckling i början på året och de första dagarna tillbringades på turism- och resemässan Vakantiebeurs i Nederländerna. Mässan är den större i sitt slag och lockar årligen över 100 000 besökare och över 1 000 utställare från hela världen.
– Tanken är att Höga Kusten kommer att delta i mässan nästa år. Det är viktigt att delta i mässor av det här slaget, att på plats möta touroperatörer och visa upp alla unika säljfördelar vi har att erbjuda. Tack vare projektet har vi nu också resurser till att exempelvis delta i den här typen av mässor, i utländsk press och i olika mediala samarbeten. Det gäller att Höga Kusten syns i de rätta sammanhangen. 

Andreas berättar att han under den närmsta tiden kommer att besöka några internationella resemässor och touroperatörer och utifrån det ta fram en hållbar strategi för hur Höga Kusten ska arbeta med exportfrågor i framtiden.
– På hemmaplan ser jag fram emot att identifiera företag och anläggningar som är exportmogna i destinationen. I vissa fall handlar det om att hjälpa de företag som inte är exportmogna idag, men vill bli det på sikt. I min roll ligger även att identifiera våra internationella besökares behov och i möjligaste mån se till att vi kan erbjuda vad de efterfrågar. Fler internationella besökare till området, ger mer internationella affärer till vår region, avslutar Andreas Olsson.

Publicerat