Nyheter/Reportage

Skapar eget bibliotek

Det kom ett mail till oss på 7an med en viktig fråga från två elever i årskurs nio på Sörlidenskolan. Det visade sig att de är oroliga för läslusten på skolan, att den riskerar att gå förlorad på grund av ett minimalt bibliotek med få och allt för gamla böcker.

Frågan vi får är om vi på något sätt kan bidra till att skapa ett bättre bibliotek på skolan. Att svara ja är en självklarhet eftersom vi jobbar med text och varje vecka ger ut en tidning som vi hoppas ska väcka läslust. På kort tid samlar vi i personalen ihop 540 kronor som Filmstudio U matchar med samma belopp. Pengarna spenderar vi i två secondhand-butiker vilket resulterar i många kassar böcker, som sedan fylls på med böcker från personalens privata bokhyllor.

Så kommer dagen när vi ska lämna över vår bokgåva. Vi möts av många nyfikna elever när vi bär in kasse efter kasse med böcker. Felicia Bergström och Lina Vikman, eleverna bakom initiativet, ser storögt på medan högen med böcker på bordet fortsätter att växa. 
­ – Vi hade hoppats på att få några böcker men kunde absolut inte tro att vi skulle få så här många, säger Lina. Vi har skickat samma fråga till flera olika förlag också och fyra av dem har skickat var sin kartong med böcker till oss, bland annat Norstedts och Lilla Piratförlaget.

Skolinspektionen ställer krav på att elever i grundskolan ska ha tillgång till ett skolbibliotek i skolenhetens egna lokaler eller på rimligt avstånd från skolan. Det ska vara möjligt att använda biblioteket kontinuerligt som en del i undervisningen. För Sörlidenskolan uppfylls det kravet genom att eleverna har tillgång till skolbiblioteket på Parkskolan. Något som enligt Lina och Felicia fungerar, men bara till viss del.
– Vi går bara dit de gånger vi har fått uppgifter från lärare som innebär att vi behöver det, säger Felicia. Men aldrig för att låna andra böcker att läsa.

Med de nya böckerna kommer skolans bibliotekshörna att få flytta till fritidsgården som ligger i samma byggnad som skolan.
– Vi har förberett flytten genom att tömma bokhyllorna och rensa ut de böcker som inte ska vara kvar, säger Lina. De kommer att skänkas bort eller sparas för att användas till att skapa konst på olika sätt.

Lina och Felicia har även en idé om ett instagramkonto där ungdomar kan ge boktips och berätta vad de tycker om böcker de läser. Så snart det är i gång kommer vi berätta här i 7an hur man hittar det.

Innan vi lämnar Sörlidenskolan får vi ett sista tack från eleverna som, utan att tveka, lovar oss att alla böckerna kommer att bli lästa.

Följande krav ska vara uppfyllda för att eleverna ska anses ha tillgång till skolbibliotek som används i under-visningen:

  • Eleverna har tillgång till ett skolbibliotek i den egna skolenhetens lokaler eller på rimligt avstånd från skolan som gör det möjligt att kontinuerligt använda biblioteket som en del i elevernas undervisning för att bidra till att nå målen för utbildningen.
  • Biblioteket omfattar böcker, facklitteratur och skönlitteratur, informations-teknik och andra medier.
  • Biblioteket är anpassat till elevernas behov för att främja språkutveckling och stimulera till läsning.
  • Skolbiblioteket används som en del i undervisningen för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens samt utgör ett stöd i elevens lärande och utveckling.

 

Publicerat