Musik

Fullständigt lysande!

"Allt ljus på oss" - Bo Kaspers Orkester visade med all tänkbar elegans vilken bredd de besitter. Det här var förmodligen den bästa show som någonsin genomförts i Fjällräven Center. Två timmar och tio minuter ren njutning.

Bo Kaspers Orkester, kvartetten som live fördubblas till ett åttamannaband, satte nivån direkt med inledande "Världens bästa band" som följdes upp med glädjesprudlande "Cirkus". Ljud, ljus och koreografi satt som en smäck, men så har bandet också mängder av spelningar bakom sig med den här showen från Cirkus i Stockholm och Rondo i Göteborg.

På skylla-ifrån-sig-låten "Det går en man omkring i mina skor" visade det sig att både orgelpodiet där Mats Schubert hanterade diverse klaviatur och även en gammal Hammondorgel, liksom Fredrik Dahls trumset var mobila och började glida omkring på scenen. Därefter blev det Norrlands-tema med vackra "Semester" följt av "Sommaren" där Bosse Sundström passade på att kommentera snöslasket utanför arenan.

Hiten "I samma bil" är så nära en politisk kommentar som Bo Kaspers Orkester kan komma och mycket vackrare än "Hon är så söt när hon sover" kan det knappast bli, med Jan Johansson-likt pianospel av Schubert. "Kyss mig" följs upp av "Vi tar in på hotell" och vid det här laget har Sundström visat sig vara på ett ypperligt glatt mellansnackshumör. Även övriga originalmedlemmar hakar på mellansnacket, men då känns det att allt är väldigt inövat och tillrättalagt, fast en sådan här kväll kan man inte klaga på det.

Bo Kaspers Orkester visar bredden genom att gång på gång ändra upplägg på scenen, man går från arenarock à la Kent till intim jazzklubb och det är i denna form som de i mitt tycke är som allra bäst - "En jävel i mitt öra" är riktig bra, och samtidigt rolig, med Sundström dansandes på Schuberts piano.

Sedan förflyttas vi till Havanna med underbara "Undantag" och "Svårt att säga nej" innan "Ett och noll" tar vid, en låt som Sundström berättar att han skrev till sin exfru. Just relationer återkommer Sundström till i mellansnacket och han imponeras av ett par på första bänkrad som hållit ihop i 42 år. Han kliver helt sonika ned från scenen och ger frun i paret en kram.

"Hem i säng", "5:e juni" och "Cigarett" spelas av originalmedlemmarna i en minimal orkestertappning samtidigt som de befinner sig ute bland publiken, "det är det här som är arena-turné" poängterar Bosse Sundström. "En sländas andetag" följs av "Utan dig" och "Vacker ikväll" och då är bandet tillbaka i det svulstiga formatet igen, samt en avslutning på låten med en massa marschtrummor.

En välkoreograferad "Allt ljus på mig" följs av "Puss" innan hela publiken får chansen att dansa till "Diskotek", där Sundström likt Bruce Springsteen bjuder upp en dam från publiken på en svängom på scenen. Som extranummer kommer först skilsmässolåten "Håll ut" innan bandet levererar paradnumret "Vi kommer aldrig att dö". Dessutom får publiken också "Tack" som inleds stillsamt med enbart Sundström på akustisk gitarr och Schubert vid pianot innan de övriga så småningom fyller på.

Att Bosse Sundström, Mats Schubert, Fredrik Dahl och suveräna basisten Michael Malmgren är ett samspelt gäng efter alla år tillsammans visar de med eftertryck. När de live dessutom förstärks med gitarristen Robert Östlund, Jonne Bentlöv, trumpet, Björn Jansson, saxofon samt Pablo Cepeda på slagverk så är de om inte världens bästa band (som inledningslåten heter) så möjligtvis Sveriges bästa liveband. Klart är att Bo Kaspers Orkester aldrig har låtit bättre än så här - två timmar och tio minuter ren njutning!

Publicerat