Trafik

98 procent i Örnsköldsvik använder bilbälte

I Västernorrland använder 95 procent bälte, enligt NTF:s årliga bältesmätning. I Västernorrland var det 5607 observationer. Undersökningen göras i samtliga kommuner och bygger på över 350 000 observationer.

Totalt i landet ligger bältesanvändningen i tätort kvar på 95 procentenheter. Eftersom kvinnorna ökar sin användning skiljer det nu fyra procentenheter mellan könen. Bältesanvändningen bland kvinnliga förare ökade till 98 procent samtidigt som männen ligger kvar på 94 procent. Trots den relativt höga bältesanvändningen saknade 39 procent av de omkomna personbilsförarna bälte 2017.

NTF mäter bältesanvändningen i tätort där användningen är något lägre än vid ut- och infart till tätort. I tätort ligger användningen totalt på 95 procent samtidigt som Trafikverket redovisar cirka 97 procent användning vid ut- och infarter till tätort. Den andel av trafikarbetet som utförs av bilar med bältespåminnare var 87 procent 2017 och 83 procent 2016. Så sent som 2005 var andelen knappt 10 procent.

– Så länge andelen bältespåminnare fortsätter öka så kommer det att påverka bältesanvändningen positivt. Men bara för att alla bilar har bältespåminnare betyder det inte att vi kommer se en 100 procentig bältesanvändning. Cirka 20 procent av de som omkom utan bälte under 2017 gjorde det i ett nyare fordon som sannolikt hade bältespåminnare så vi måste även öka förståelsen för bältets betydelse, säger Mona-Lill Landström, NTF Västernorrland.

För att ökningen av bältesanvändningen ska kunna anses ligga i linje med den utveckling som krävs för att nå målet med högst 220 dödade 2020 borde den, enligt Trafikverkets analysgrupp, ligga på 97 - 98 procent idag. 

De lokala resultaten från NTF:s bältesundersökning 2018, som bygger på observationer från länets samtliga kommuner, visar att Örnsköldsvik (98%), Timrå (98%) och Sundsvall (97%) uppfyller det kravet. De flesta kommuner i länet ligger runt 94-97 procents användning men i Härnösand saknar fortfarande mer än 2 av 10. förare bälte.
– Vi skulle behöva jobba mycket mer riktat och lokalt med attityd -och beteendepåverkande insatser mot i första hand manliga förare för att jämna ut sifforna, säger Mona-Lill Landström.

Publicerat