Näringsliv

Positiv trots höga mjölpriser

Den torra sommaren med dåliga skördar kräver import av mjöl, vilket i sin tur innebär höjda råvarupriser för konditori- och bageribranschen.
­– Det är aldrig roligt att behöva justera priser mot konsumenter, men på det stora hela påverkar det inte våra volymer, säger Torbjörn Ullsten, vd, Mjälloms Tunnbröd.

För Mjälloms Tunnbröd var 2017 ett mycket bra år i familjeföretagets långa historia. Nya marknadsandelar innebar en tydlig omsättningsökning, vilket innebär att företaget i dag är landets näst största tillverkare av hårt tunnbröd.
– Till dagligvaruhandeln växte vi med nära 20 procent och våra traditionella tunnbrödsprodukter fortsätter att sälja bra, säger Torbjörn Ullsten.
Men årets heta och extremt torra sommar slog mycket hårt på det svenska lantbruket. Det har i sin tur resulterat i kraftigt höjda priser på mjöl och för Mjälloms Tunnbröd snävare marginaler.
­– Beroende på råvarusorter rör det sig om prisökningar på 22 till 35 procent, men det innebär inte att vi höjer priset med motsvarande siffror mot konsumenterna. Visst tvingas vi till vissa justeringar och vår uppfattning är att det finns en viss acceptans för det bland kunderna.

Enligt Torbjörn Ullsten är det många andra saker som exempelvis transporter, emballage, energi och löner som påverkar priset till slutkund. I dagsläget ser han därför ingen anledning till några trista organisationsförändringar på bageriet i Ullånger. I stället är han hoppfull inför framtiden och nöjd över att fjolårets miljonvinst omsattes i en lika stor investering i form av en ny packmaskin.
En stor del av framgångarna det senaste året tror Torbjörn Ullsten beror på nya förpackningar och satsningen på att ännu tydligare lyfta fram det genuina i företagets 95-åriga historia.
– Det var min farmor Rut Viberg som startade företaget i Mjällom 1923 och vi har vårdat hennes recept och ursprunget ömt. Det går också igen i våra förpackningar som vi lanserade i början av 2017.

Intresset för regionen påverkar också försäljningen positivt. Bredvid fabriksbageriet finns en butik med självbetjäning och en liten bagarstuga där man som förr i tiden kan baka bröd i stenugn.
– De två senaste somrarna har vi haft närmare 10 000 besökare. Det visar att det finns ett stort intresse för våra produkter, vår historia och för Höga Kusten som destination, säger Torbjörn Ullsten.

Publicerat