Ekonomi

O-Ringen en ekonomisk succé

I dagarna presenterades den turistekonomiska rapporten för O-Ringen Höga Kusten 2018 och tävlingen gav rejält klirr i kassan för Örnsköldsvik och Höga Kusten. Drygt 129 miljoner spenderade besökarna under tävlingsveckan.

– Det är jättefina siffror för Höga Kusten och pengar som är spenderade i stora delar av destinationen, säger en nöjd Mia Karlsson på Höga Kusten Destinationsutveckling.

När deltagarnöjdheten för O-Ringen Höga Kusten presenterades för ca en månad sedan fick tävlingarna de högsta omdömena sedan mätningarna började 2008. Utfallet från den turistekonomiska rapporten går i samma positiva anda och de närmare 19 500 besökarna gjorde tillsammans av med 129,1 miljoner i samband med vistelsen; vilket fördelas på 27,7 mkr i logi/boende och 101,4 mkr i övrig konsumtion.

– O-Ringen Höga Kusten drog fler besökare jämfört med året innan och precis som vi hade jobbat för valde flera att spendera extra tid i destinationen. 26 procent kom till området innan tävlingarna börjat och 12 procent stannade ytterligare några dagar efter det att tävlingarna var avslutade. Vi ser även en ökning i konsumtion per person, där framför allt den utländska besökaren spenderar lite mer än tidigare, förklarar Mia Karlsson

– Det är extra intressant att titta på O-Ringen i Sälen 2016, som precis som Höga Kusten blev en succé. Deras turistomsättning låg på 140 miljoner med ca 28 000 besökare, jämför vi med O-Ringen i Höga Kusten har vi högre intäkter per person. 

För att ett arrangemang som O-Ringen ska fungera krävs ett gott samarbete mellan olika aktörer. Både före och inte minst under O-Ringen gjordes stora insatser både från ideella inom O-ringen och från de kommunala verksamheterna och kommunala bolagen. Marknadsföringen av regionen i samband med O-Ringen har först och främst skett genom näringsägda Höga Kusten Turism och det offentligt ägda bolaget Höga Kusten Destinationsutveckling.

– Att vi i idrottsrörelsen kan bidra för utvecklingen av Höga Kusten är väldigt roligt och det är fantastiska siffror för vår region. Det goda samarbetet med Örnsköldsviks kommun och Turistorganisationerna har varit en förutsättning för de fina siffrorna, menar Clas Engström, generalsekreterare för O-Ringen Höga Kusten.

Hela 95 procent av deltagarna var aktiva under sin vistelse. Det populäraste besöksmålet var Örnsköldsviks stadskärna, följt av Gullviks havsbad och Skulebergets nationalpark.

– Ett evenemang som O-Ringen gynnar inte bara den direkta kommunen, utan de turistekonomiska effekterna spiller över till andra aktörer och platser runtom i destinationen. Exempelvis var Härnösand en av de platser som både svenska och utländska besökare besökte under sin vistelse, säger Peter Holmqvist, VD på Höga Kusten Destinationsutveckling.

Från Höga Kusten Destinationsutvecklings sida upplever man att evenemanget ännu tydligare satt Höga Kusten på kartan.

– Vår förhoppning är att besökarna kommer tillbaka för att uppleva mer av vad destinationen har att erbjuda. 89 procent svarar också att de tror att de kommer att återvända och 96 procent kan rekommendera en vän att besöka Höga Kusten. Frågan har också ställts till sommarens Birkaresenärer och även de har gett fantastiska siffror, där 92 procent vill återvända till Höga Kusten inom en snar framtid, avslutar Peter Holmqvist.

Runt 18 000 tävlande deltog i O-Ringen Höga Kusten och efter tävlingarna fick de tycka till om olika områden. Tävlingarna fick betyget 57 poäng, vilket gjorde att O-Ringen Höga Kusten placerade sig på en första plats. Evenemanget slog även snittvärdena de senaste fem åren i samtliga kategorier som deltagarnöjdhet mäts i: helhetsintryck, arrangemang och organisation, känslomässig upplevelse, sportslig kvalité, stämning och atmosfär samt valuta för pengarna. Här landade O-Ringen Höga Kusten på 33 poäng att jämföra med snittet på 25 poäng.

 

Publicerat