Du är här

2018-10-14 - Skola & utbildning
  • Foto: Håkan Nordström
  • Melvin och Viktor, eller ”Loxtox” och ”DeathStriker”, har en hög ambitionsnivå. Lägg deras smeknamn på minnet; målet för de båda CS:GO-spelarna är de största turneringarna med de stora pengarna. Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström
  • William Hardegård, 27, har själv många speltimmar under bältet och jobbar även som lärare på fordonsprogrammet. Just nu är det Counter-Strike som gäller för eleverna på e-sportlinjen, men fler spel tillkommer. ”I dag har vi max tio elever per årskurs. Jag tror på det dubbla inom kort”. Foto: Håkan Nordström

Hårda strider mot toppen

20 miljoner tittare och tiotals miljoner i vinstpengar. När ESPN i fjol sände live från världens största e-sports-turnering var prispotten större än i US Open.
– För tio år sedan var e-sport en fluga. Nu är det högst verkligt, säger William Hardegård, lärare på Ö-viks nya e-sportutbildning.

De gröna knapparna på tangentborden lyser klart i det ljusmässigt dämpade rummet, nyligen iordningsställd för den första årskullen elever på Praktiska gymnasiets tillvalslinje E-sport. Smattrandet är konstant och mellan stolarna diskuteras strategi. På skärmarna
pågår en intern uppgörelse i spelet CounterStrike: Global Offensive och William Hardegård får höja rösten en aning för att höras.
– Hit kommer ingen som bara gillar att spela. De elever som antas är redan på en hög nivå med ambitionen att utvecklas ännu mer. Här får de byggstenarna att göra det.

Precis som elever på ett hockeygymnasium går också e-sporteleverna andra program såsom el och bygg. Just nu är de åtta i antal men ytterligare två är på ingång, vilket i e-sportsammanhang är optimalt då det därmed finns underlag för två kompletta lag, med vilka de både kan träna och utmana andra. Exempelvis i den nordiska e-sportturneringen League of Schools, där lärosäten såsom KTH, Göteborgs universitet och Roskilde Tekniske Skole ingår.

Inför den måste en spelare vara förberedd både mentalt och fysiskt – en match kan pågå i många timmar.
– Att behålla fokus och vara på topp så länge är krävande. På lektionerna går vi igenom strategi, spelteknik och andra parametrar av spelet, men även mental prestationsförmåga, kost och livsstil. Fysisk träning är viktigt. Ett e-sportproffs har samma träningsfokus som en hockeyspelare i elitserien.

Melvin Bohman Langfoss och Viktor Mattson, båda 16 år, har precis som sina klasskompisar tillryggalagt många timmar vid datorn i hemmet och är fulla av iver inför läsåret.
– Det känns nästan som ett andra hem här. Efter utbildningen vill jag vara på en så hög nivå att jag kan fortsätta på egen hand om vårt lag läggs ned. Man hoppas att folk har sett en då, säger Melvin som i CS:GO är känd som ”Loxtox”.

Att göra bra ifrån sig i officiella matcher är det bästa sättet att rekryteras till lagen som platsar i de stora turneringarna.
Viktor, med det mer direkta aliaset ”DeathStriker”, var den första eleven att söka till linjen.
– Jag gillar det strategiska, själva pusslet i spelet. Hemma spelar jag 2,5 timme varje dag. Jag ser fram emot att bli mer teknisk, precis som alla andra vill jag ta mig någonstans.

Trots påtryckningar har inte e-sporten blivit en del av Riksidrottsförbundet. William Hardegård tror inte det dröjer länge.
– E-sport är som vilken annan sport som helst, de skeptiska måste inse att det är seriöst. En sport är ju en aktivitet som utövas, med inslag av koncentration och taktik. En e-sportspelare är som en bollspelare som alltid vill få till den där insparken bättre, ha en överblick, fånga spelidén, samarbeta. Vid motgång får man aldrig ge upp, utan hitta en ny infallsvinkel. Det gäller allt i livet.
William har en vision att bilda en fristående förening utanför skoltid för att precis som i andra sporter träna och åka på matcher.
– Det här är framtiden. Om några år tror jag vi får se e-sportturneringar på bästa sändningstid i tv.
– Konkurrensen är tuff, men dessa elever har all potential i världen att ta sig dit

E-sport
E-sport är en förkortning av ”elektronisk sport” och är ett samlingsnamn för alla tävlingar som utförs i en virtuell miljö såsom tv-spel, datorspel, virtual reality (VR), augmented reality (AR) eller mobilspel.
E-sporten är erkänd som idrott av nationellt idrottsförbund, nationell olympisk kommitté och/eller idrottsdepartement i fler än 20 länder.
191 miljoner människor spelar eller följer e-sport mer än fyra dagar i veckan. Kända turneringar är bland andra Dreamhack, Fragbite Masters, World Cyber Games och The International.
Källa: Svenska e-sportföreningen

Counter-Strike
Global Offensive (förkortat CS:GO) är ett förstapersonsskjutarspel utgivet av Valve 2012. Spelaren väljer ett lag, antingen terrorister eller insatsstyrkor, där varje lag har ett mål som ska fullgöras och samtidigt försöka eliminera motståndslaget.

Dela med dig av denna artikel på: