Motor

Höga varv på låg höjd

Att ge gas och känna när turbon börjar ladda för att sedan accelerera och sugas i väg. Just då stortrivs My Hedström.
– Det är så härligt när det går fort, säger den 23-åriga medlemmen i den för tjejer exklusiva bilklubben Girls go low.

På en smal uppfart i Örnsköldsvik står en Mazda RX-7 och många vrider garanterat på huvudet lite extra för att ta en längre titt när de åker förbi. Ägaren, 23-åriga My Hedström, är numera van att folk reagerar på hennes bilval – sedan 18-årsdagen har hon hunnit avverka både en Nissan S13 och en Nissan 350z. 
– Nissan S13 hade 270 hästkrafter. Jag minns första gången jag satte mig bakom ratten, det kändes hur fränt som helst, säger My och fortsätter leende:
– Den kunde man leka mycket med.
Nissan 350z flög My för att hämta i Stockholm. 
– Den hade V6-motor men tyvärr ingen turbo.

Det har hon däremot nu. I Mys Mazda RX-7 FD3S type RS med bodykit och kolfibervinge sitter efter en singelkonvertering en Super HX40-turbo; två små turbos har alltså blivit en enda, av större modell. Lika tjusigt var det inte när My i början av fjolåret köpte bilen av den tidigare ägaren som hade importerat den från Japan.
– Han körde Mazdan en sommar och lät den sedan stå i fem år. När jag fick den var den rasad och jag fick skicka hela motorn, en Wankel, till en verkstad i Boden. Eftersom motorn är så ovanlig är det annars svårt att hitta kunniga reparatörer här uppe, de finns oftast i södra Sverige. 

I Boden byttes bland annat apextätningar på båda rotorerna och motorn portades för att ge mer effekt. My investerade också i ett nytt styrsystem och i Sävar genomfördes en mappning, motorkalibrering, för optimal prestanda inom en mängd områden såsom tändning och bränsletillförsel. 
I juni 2018 stod bilen körklar och sedan dess har Mys Mazda av årsmodell -99 frekvent rullat längs kommunens vägar. Mätaren står i skrivande stund på 5000 mil.
– Jag är ute varje helg. Inte så mycket på vardagar, men lördagar och söndagar sitter jag bakom ratten, oftast i stan och till sent på kvällen – tv har man ju sett förut.

Bilintresset fick hon redan som barn. My minns de många biltidningar som fanns i hemmet och hur häftiga de olika modellerna såg ut. Lika tidigt bestämde hon sig för att som vuxen äga en cool bil – med det viktiga kravet: den måste vara låg. Att det kan ställa till problem på guppiga vägar eller försvåra vid farthinder, spelar ingen som helst roll för My. 
– Under hela mitt liv har jag alltid tänkt att min bil måste vara låg. Mazdan var sänkt redan när jag köpte den. Det är så snyggt! Det gör sig helt enkelt bättre.
Svagheten för låga bilar är något hon delar med många andra: i början av året gick My med i ”Girls go low”, en rikstäckande bilklubb för motorintresserade vars medlemmar enbart består av tjejer och där alla kör låga bilar. Nyligen har hon avancerat till att bli en del av klubbens ”crew”, vilket bland annat kommer med uppdraget att hitta sponsorer. 
– Girls go low är mest ett sätt att synas, att vara med i ett gäng med likasinnade. Vi är med på träffar i hela Sverige, ställer upp våra bilar och pratar med folk. Alla våra medlemmar är verkligen bilintresserade, det blir inte så mycket mer än just bilsnack när vi chattar med varandra.
En Girls go low-dekal har fått en synlig placering på Mazdans framruta.
– Det var lite roligt för en tid sedan när jag körde norrut på E4 och en lastbil blinkade åt mig. Jag trodde hellyset var på. Sedan såg jag ett meddelande på vårt Instagram: föraren hade känt igen märket, han gillade Girls go low och ville hälsa.

Att folk vill hälsa och ställa frågor om bilen är vanligt. Särskilt iögonfallande är Mazdans bodykit. 
– Det gör att bilen ser annorlunda ut än originalet, med mycket mer former vilket gör den mer unik. Jag har ännu inte sett någon annan som har just mitt bodykit.
Fortfarande överraskas även vissa av att Mazdans ägare är just tjej.
– Ibland blir reaktionen dubbel: först när de ser min bil och sedan när de ser att jag är föraren. Vissa tror inte att jag kan svara på deras frågor, men jag kan allt om min egen bil. Jag bevisar alltid att de har fel.
– Vanligast är annars att de helt enkelt 
frågar om bilmärket. Den är ganska ovanlig i Sverige och används mycket till drifting, vilket gör att de kan gå sönder. Motorn är känd för att vara ostabil och jag är lite rädd att den kan rasa igen, därför brukar jag hälla i lite tvåtaktsolja i bensinen för att få mer smörjning till rotorerna.
I framtiden hoppas My kunna köpa en fyrskivig Wankelmotor, precis som driftingprofilen Mad Mike som också kör en RX-7. I dag har hon en tvåskivig.
– Men just nu är jag väldigt nöjd med min Mazda. Jag kommer gråta blod om jag någongång tvingas sälja.

FAKTA

Mazda RX-7 FD3S Type RS 
Motor: 13B-REW
Turbo: Super HX40
Fälgar: Advan T7 19” 
Link styrsystem
RE Amemiya wide bodykit
C-west front
Kolfibervinge
Laddar 0,7 bar-318 whp

Publicerat