Mode & skönhet

Framtidens trendspanare

Medvetenhet om trender och mode, entreprenörskap och personlig försäljning är några av delarna i den nya utbildningen Hår- och makeupstylist. Ett kreativt yrke med mycket fokus på kunden.

Väggarna i rummet är täckta med speglar och lampor som ger känslan av en stor artistloge. Eleverna på den nystartade utbildningen Hår- och makeupstylist är i full gång med att sminka varandra och i dag är det fokus på läppar.
Varje elev har en egen arbetsstation, med egna verktyg. Mitt i rummet finns ett stort skåp fullt med alla tänkbara varianter av smink i olika färgskalor.
– Det är så nytt att vi inte har fått vattnet inkopplat ännu, säger läraren Anne-Li Blomqvist. Men vi har fantastiska lokaler med egen teorisal i direkt anslutning.

Det här är första året som utbildningen finns på Praktiska gymnasiet i Örnsköldsvik. Eleverna lär sig olika metoder för att göra skönhets-, trend och fantasimakeup med tillhörande hårstyling.
Yrket styrs mycket av trender och mode så en viktig del är att bli medveten om och anpassa sig efter dessa. Eleverna läser även entreprenörskap och personlig försäljning. Emelie Olsson valde utbildningen utifrån sitt intresse för just trender och mode.
– Jag vill resa mycket och är intresserad av hur trender skiljer sig mellan olika länder, säger Emelie. Jag försöker själv fånga trender i sociala medier där jag ser till att följa många olika per-
soner som jag inspireras av.

En viktig del av utbildningen är arbetsplatslärandet vilket många gånger leder till anställning efter avslutade studier.
– Det här yrket handlar så mycket om mötet med människor och det lär man sig bäst ute i verklig-
heten, säger Anne-Li. Som makeupartist är det inte sminket du ser utan ansiktet och de former som skapar symetri och inget ansikte är det andra likt.

Vilka är då höstens makeuptrender? Enligt lärare Anne-Li är svaret inte självklart.
– Det där med trender var mycket tydligare förut. Om det till exempel var blå mascara som gällde då hade alla det. I dag är makeup en del av en helhet och ska förstärka de kläder man väljer, eller en stil man vill ha. Makeup handlar mycket om hudvård i dag och det finns en foundation för varje hudtyp.
Hon förklarar att trender antingen kommer från modevärlden eller uppstår genom att någon har en stil som många tar efter så att det skapas en trend.
– Instabrynen är ett exempel, säger Anne-Li. Just nu ser vi många fina, tjocka ögonbryn, en trend som har skapats på Instagram och som inte alls gäller inom fashion. Skulle jag säga att jag ser någon trend just nu är det stora läppar, flawless skin och fransar, mycket fransar.    n

 

Publicerat