Du är här

2018-05-29 - Nördrummet

Spelrecension – Dark Souls: Remastered

Dark Souls: Remastered är en efterlängtad förbättrad version av originalspelet Dark Souls från 2011. Originalet präglades med problem men anses också vara ett av de bästa spel som gjorts, och Remastered ska fixa problemen och samtidigt göra spelet ännu bättre. Men lyckas Remastered med detta?

Dark Souls är ett action-rollspel där du skapar en karaktär som drabbats av de Odödas förbannelse. Kort och gott innebär det att du inte kan dö, men att du inom tid kommer att tappa sinnet helt och hållet. Spelarens mål är att färdas genom spelet och försöka stoppa en ny tidsålder av mörker utan gudar. 

Då originalet släpptes i 2011 så blev det snabbt populärt på grund av sin svårighetsgrad. Spelet är svårt, riktigt svårt, men det är inte orättvist svårt. Det är en utmaning och blir du besegrad så beror det i stort sett alltid ditt eget fel snarare än att fiender i spelet var konstigt placerade eller liknande. Tålamod och att vara villig att lära dig av dina misstag är de två viktigaste sakerna som kommer få dig att komma vidare i spelet. 

Så vad är det som Remastered gör för att sticka ut från originalet?

Först och främst så är det grafiska förbättringar. Originalet hade ofta problem med att det var svårt att få en stabil framerate, det vill säga att det var svårt att få spelet att inte hacka när du spelar det. Remaster fixar detta problem och det går nu att spela från början till slut utan att det hackar någonstans. Utöver det så har de även uppdaterat effekter och texturer en aning för att få spelet att se lite bättre och modernare ut. Men trots det så ser spelet ändå nästan likadant ut som originalet från 2011. Spelet ser gammalt ut, särskilt när man jämför det med uppföljarna till originalet. 

Förutom grafiska förändringar så har Remaster också en del uppdateringar i spelets gameplay. De flesta av dessa består bara av en rad småsaker som ska göra spelet en bättre och smidigare upplevelse, men Remaster kommer också med en större förändring i onlineläget som nu tillåter upp till sex spelare att spela samtidigt jämfört med fyra spelare i originalet.

Och det är just i onlineläget där de flesta problemen dyker upp. Du både tar och missar träffar när du inte borde och fiender kan plötsligt teleportera framför eller bakom dig. Ibland tar du till och med träffar från fiender som står tiotals meter ifrån dig. PC versionen lider dessutom av en uppsjö av hackare som kan få din karaktär bannad från spelet genom att utnyttja sårbarheter i spelet. Dessa sårbarheter fanns även i originalet, och att de inte fixat dessa efter sju år på snudd till oacepptabelt.

Trots problemen så är det ändå svårt att bli alltför irriterad eller arg över spelet. Dark Souls ger en spelupplevelse som få spel efteråt har kunnat immitera. Det är en oerhört svår, men rättvis, upplevelse. Spelvärlden är intressant och välgjord och känslan av framgång när det äntligen klickar i huvudet efter att man haft problem med en fiende eller ett område är det få spel som lyckas ge spelaren. Trots problemen så är spelet helt enkelt kul, riktigt kul, särskilt om du tycker om utmaningar.

I det stora hela så är Dark Souls: Remastered samma spel som originalet och det finns inte mycket nytt att hämta. Med det sagt så är också spelet samma roliga och utmanande äventyr som originalet var och ett spel som alla gamers borde pröva någon gång. För dig som redan äger originalet så finns det bara anledning att köpa spelet ifall du vill ta del av det nya och mer aktiva onlineläget. Men har du aldrig spelat Dark Souls tidigare så rekommenderar jag DS:R trots de problem som fortfarande kvarstår sju år senare helt enkelt för att Dark Souls ger en unik och minnesvärd spelupplevelse.

Betyg: 5 av 7 sjuor

Dela med dig av denna artikel på: