Samhälle

Örnsköldsviks digitalisering ger stora positiva effekter

En ny analys av kommunens e-tjänster visar att digitaliseringen inom Örnsköldsviks kommun har gett ökad effektivitet och förbättrad service till kommunens medborgare.

Effektanalysen av e-tjänster är en del av kommunens arbete att ta fram och utvärdera digitala tjänster tillsammans med andra kommuner i projektet e-Samverkan. Slutsatarna av analysen kan användas för att snabba på utvecklingen av digitala lösningar i kommunen.

Analysen visar att digitaliseringen har gett snabbare handläggning, bättre underlag för beslut och ökad tillgänglighet. 

– Det här visar att Örnsköldsviks kommuns satsning på digitala lösningar är helt rätt, säger Jens Danielsson, digitaliseringschef vid Örnsköldsviks kommun. 
– Vi kommer att dra nytta av utvärderingen nu när vi fortsätter vårt arbete med att effektivisera olika processer. Förhoppningen är att även andra kommuner kan ta del av det vi lyckats med och att det skapar ringar på vattnet i det arbete som redan pågår inom digitalisering i regionen.

Förutom effektiviseringarna som skett så säger också analysen att det finns förbättringspotentialer inför framtida satsningar, till exempel inom tekniska funktioner som automatiska påminnelser för både medborgare och personal och att få fler att i högre grad använda de digitala tjänsterna.

– Analysens resultat visar delvis vad vi ska prioritera framöver, säger Jens
– Som kommun behöver vi använda skattemedlen så effektivt som möjligt och digitaliseringen är nödvändig för att klara vårt uppdrag i framtiden. Många kommuninvånare förväntar sig också att vi ska kunna erbjuda service på ett mer tillgängligt sätt.

Utvärderingen har gjorts i samarbete med Kommunförbundet Västernorrland och EU-projektet Interreg ERUDITE som syftar till att utveckla landsbygden med nya innovativa digitala tjänster och samtidigt dra nytta av den potential som snabba bredbandsnät kan ge. Metoden som använts består av effektberäkningar tillsammans med djupintervjuer och datasammanställning.

– Genom analysen har vi tagit tillvara på den kunskap och erfarenhet som finns hos kommunens medarbetare för att på kunna utveckla ännu bättre digitala tjänster framöver.Det är en stor fördel att metoden bygger på att involvera de som dagligen använder tjänsterna, säger Jennie Olofsson, projektledare på Kommunförbundet Västernorrland.

Publicerat