Motor

Framtiden ljus för historiska Solbussen

För snart 40 år sedan var skroten nära att bli dess sista anhalt. Men en del av Örnsköldsviks industrihistoria slänger man inte bort hur som helst. I dag har 54-åriga Solbussen, vars existens man bland annat kan tacka USA-boxaren Floyd Patterson för, fått ett rejält ansiktslyft efter tio års renovering.

Det finns de som skruvar i småbilar – och så finns det de som restaurerar stora bussar. Medlemmarna i Primus Motor, föreningen som samlar en stor del av de mest motorbitna ortsborna under gemensam flagg, gör just nu det senare. Och det är inte vilken buss som helst de tagit sig an; Solbussen som först såg dagens ljus 1964 var blott den andra bussen i Sverige som exklusivt hade anpassats för resenärer med handikapp. Endast Malmö var före Örnsköldsvik med en sådan nyhet.

Att täcka kostnaderna för tillverkningen krävde dock engagemang. Lions Club i Ö-vik, initiativtagarna till Solbussen, tog krafttag med att ordna insamlingar bland både företag och privatpersoner. 
På en gala uppträdde exempelvis revy-legendaren Erik Törnkvist och självaste Floyd Patterson, den amerikanske boxare som fem år tidigare, 1959, hade golvats av Ingemar Johansson och indirekt sett till att världsmästarbältet i tungviktsboxning hamnade i Sverige.
Pengarna rullade också in från skolklasser som ställde upp i kampanjen Operation Dagsverke och 70 000 kronor senare stod så den Hägglundsfabricerade Solbussen körklar i Örnsköldsvik, komplett med bakgavellyft för hantering av rullstolar. Uppskattad av resenärerna trafikerade den ofta kommunvägarna – närmare bestämt i 30 000 mil. 

Rutterna gick till både utflyktsmål, biografer och sjukhus. Men 1979 fick den till åren komna trotjänaren slutligen ge plats för en modernare variant. Den klarblå lacken tynade därmed sakta bort under den långa tid Solbussen blev stående i väntan på – ingenting.
Tur då att det finns entusiaster. Året var 2008 när Primus Motor bestämde sig för att återställa Solbussen till ett bättre skick och ge den sin klarblå glans åter. Och nu, efter tio års restaureringsarbete, är det nära att den snart får röra sig på Ö-viks asfalt igen.
– En stor utmaning var bucklorna. Och att spackla och slipa har nog tagit fem gånger så lång tid än vad vi först trodde, det har varit den klart största insatsen i projektet, berättar Börje Göransson, ordförande i Primus Motor på plats i garaget där Solbussen omhuldats av föreningen.

I dagsläget är de 120 medlemmar, så resurser finns att tillgå. Och det har behövts, förutom lackeringen och omklädningen av stolarna har allt arbete utförts av dem själva. Vilket också är lite av tjusningen med det hela; att slipa, hamra och skruva är en social aktivitet i Primus Motor – när ett projekt går i mål är en underordnad fråga. 
– Man ska inte ha för bråttom utan det måste få funderas fram och tillbaka, om både ditt och datt, säger Göte Lundmark, kassör i föreningen. 

Det fanns tveksamheter innan de gav sig själva klartecken att sjösätta projektet. Att ta sig an Solbussen och på ideell basis satsa tid och pengar för åratal av hallhyra var inget beslut som togs på en kafferast. 
– Och visst fanns det tillfällen då vi funderade om vi skulle klara detta. Slipningen var verkligen sekasam. Men vi tänkte att ”nu har vi tagit Fan i båten och då får vi ro det i land också”. Vi ville ta ansvar för vad vi påbörjat, säger Börje.
Efter allt putsande kunde Solbussen lackeras i oktober i fjol. Då återfick också alla detaljer och lysen som monterats ner för finputsning sin forna plats. Merparten av delarna är original, bara enstaka har fått annorlunda utseende. Som baklyktorna exempelvis, vilka 1964 var helt utanpåliggande.
– Men det är rätt tidsanda i alla fall, säger Börje om de alternativa lyktorna. 
– Och egentligen är de snyggare också, säger Göte.

Arbetet med Solbussen har nu koncentrerats till insidan, där golvet bonas. Med hjälp av stålull är det många års smuts som ska skrubbas bort. Sedan ska sittplatserna hitta tillbaka i golvets gängor. Det låga innertaket flagnar i vissa partier, men att måla och snygga till det allt för mycket är långt ifrån självklart. Det är skönhetsfläckar, poängterar Börje och Göte.
– Solbussen är en del av vår lokala historia. Vi hade andra projekt att välja på, men vi bestämde oss för Solbussen på grund av Ö-viksförankringen, säger Börje.
Göte reflekterar över allt jobb som lagts ned: 
– Visst kommer det kännas skönt på ett sätt när allt är klart, men det här är något jag kommer minnas länge. Jag ville verkligen vara med på den här resan.
En resa som nu ser ut att närma sig sista hållplatsen. Gissningsvis kan Solbussen rulla ut från garaget i Sund någon gång till hösten. Planen är sedan att visa upp den på diverse arrangemang runt om i kommunen. Den som vill får då självklart också en åktur.
På frågan vad projektet har betytt för Primus Motor, svarar Börje:
– Vi har räddat Solbussen till liv. Vi har räddat den till orten. För det är här den hör hemma.

 

Solbussen
Färdigbyggd: 19 november 1964.
Modell: Volvo 420 med bussmodifierat lastbilschassi.
Motor: 8-cylindrig bensin-motor, 120 hk.
Sittplatser: 23. Plats kan beredas för sju rullstolar.
Övrigt: Egenkonstruerad hydraulisk lift vid bakgaveln.

Publicerat