Trafik

SAS comeback i Örnsköldsvik

Ballonger, smörgåstårta, bubbel, presentkort och en hel del annat smått och gott. Det fanns all anledning för resenärer och flygplatspersonal att fira eftersom SAS återupptagit linjen Örnsköldsvik-Stockholm.
­– Det här är en stor dag, sa flyplatschefen Robert Gyllroth.

Det är tio år sedan SAS valde att upphöra med trafiken mellan Örnsköldsvik och huvudstaden, men från och med i måndags var det verklighet igen. När det första resenärerna checkade in tidigt på morgonen genomfördes samtidigt en invigningsceremoni.
– Det hör inte till vanligheterna att vi startar eller återupptar en ny inrikeslinje. Ärligt talat vet jag inte när det inträffade senast, sa Camilla Svensson, Key Accont Manager på SAS med regionsansvar för Örnsköldsvik.
– Vi tycker att det här är jätteroligt och inte minst jag som bor i Ö-vik och arbetar i Stockholm. Örnsköldsvik är en spännande marknad för SAS med ett stort exportinriktat näringsliv i tillväxt. Vi vet att många resenärer från Ö-vik reser med oss från Umeå, vilket är en ganska tydlig signal, fortsatte hon.

I avgångshallen träffade vi många glada affärsresenärer.
– Det här är riktigt bra. Om det här inte blivit verklighet hade vi förmodligen suttit i Umeå nu och varit tvungna att kliva upp betydligt tidigare, sa Martin Hagström som tillsammans med kollegan på Sanmina; Malin Nilsson, skulle vidare ut i Europa.

Andra bland många positiva vi träffade var Anders Källström, koncernchef på LRF och Ulf-Åke Oldenborg, försäljningschef Aptum Fallskyddd.
­– Enbart positivt så klart. Flera avgångar till och från Örnsköldsvik underlättar betydligt, sa Anders medan Ulf-Åke, numera boende i Nordnorge, kallade comebacken för rena vinstlotten.

SAS lämnade Örnsköldsvik 2008 då man avyttrade Dash 8 Q400-flygplanen och Höga Kusten Flyg bildades. Den lokala researrangören har sedan varit själv på linjen och det har fortsatt i form av Nextjet sedan Höga Kusten Flyg köptes upp. Sträckan kommer initialt att trafikeras av en av de mest bränslesnåla flygplanstyperna på marknaden,  ATR72-600 med 70 stolar per avgång och flyger fyra gånger dagligen i vardera riktningen.
Resenärer från Örnsköldsvik får därmed tillgång till SAS nätverk inom Skandinavien, Europa, USA och Asien.
– Med två flygbolag har vi i dag 38 avgångar i veckan till och från Stockholm samt 11 i veckan till och från Gällivare, säger Robert Gyllroth som hoppas och tror att initiativet med gratis parkering vid Örnsköldsvik Airport ger positiva resultat.

Publicerat