Näringsliv

Örnsköldsvik lanserar e-tjänster för restaurangföretagare

Genom projektet eSamverkan, ett samarbete mellan Västernorrlands sju kommuner samt Hudiksvall och Nordanstigs kommun, så utvecklas digitala tjänster för fullt. Nu är Örnsköldsviks kommun först ut med ett antal e-tjänster som förenklar tillståndshanteringen för restaurangbranschen.

Det kan upplevas som krångligt med att starta och driva en restaurang, med många olika tillstånd att söka och hålla reda på. Syftet med de nya ”Serverat-tjänsterna” är att underlätta för restaurangföretagare samtidigt som kommunens handläggning effektiviseras.

– Målet är att vi genom samverkan ska göra vardagen enklare för våra medborgare. Istället för att fylla i pappersblanketter ska tjänsterna kunna skötas via dator eller mobil. Det ska vara smidigt att starta företag och kommunikationen med kommunen ska vara snabb och effektiv, säger Jens Danielsson, IT-chef vid Örnsköldsviks kommun.

De e-tjänster som Örnsköldsviks kommun nu lanserar är anslutna till en sammansatt bastjänst som förmedlar information från myndigheternas register. Via tjänsten erbjuds restaurangföretagaren en förifyllnad av sina uppgifter. Förutom att det blir enkelt och smidigt för företagaren så underlättar det kommunernas egen hantering när ansökan är komplett och korrekt ifylld.

E-tjänsterna för företagare och allmänhet finns på Örnsköldsvik kommuns hemsida.

För mer information:

Jens Danielsson, IT-chef, kommunledningsförvaltningen 070 655 82 03

Daniel Nordström, enhetschef miljö och hälsa, samhällsbyggnadsförvaltningen 070 256 07 81

Publicerat