Nördrummet

Spel – både underhållning och verktyg

En kvarstående bild av dataspel, särskilt bland många äldre, är att dataspel är ingenting annat än ett meningslöst tidsfördriv. Att de inte tillför något vettigt över huvudtaget. En bild som jag har väldigt svårt att hålla med om.

Under arkadhallarnas, Pac-Mans och Nintendos 80-tal så stämde det kanske ganska bra. Det fanns en del pusselspel som kunde hjälpa dig att hitta nya sätt att tänka för att lösa pussel, men i stort var spelen inte mycket mer än ren underhållning. 

 

Det känns som ett återkommande tema i mina texter, men mycket har hänt under årens gång. 90-talet såg ett hopp in i 3D-spelens värld och 2000-talet såg stora grafiska förbättringar och innovationer i vad som var möjligt att göra i spel.

 

Idag är spel så mycket mer än bara underhållning. De har blivit något som kan användas till lärandet, för att stärka kroppens koordination, som ett hjälpmedel inom terapi och ett verktyg som hjälper inom kirurgi.

 

Inom både grundskola och universitet så används spel allt mer för att stödja undervisningen. Matte, fysik, språk och skrift är alla ämnen där lärare prövat använda olika typer av spel för att utveckla lärandet. 

 

Och vet du vad? De flesta lärare vittnar om ökade resultat hos sina elever sedan de införde spelmomenten i utbildningen. Det är faktiskt inte heller så konstigt att eleverna visar bättre resultat eftersom de flesta av oss, barn som vuxna, har lättare för att lära oss och ta till oss ny kunskap om vi också har roligt under utbildningen.

 

Inom vården så används spel på lite olika sätt för att hjälpa och stödja. I en tio år lång amerikansk studie så fick pensionärer i olika åldrar spela minnesspel, med syftet att man ville se hur det påverkade hjärnan. När studien var över så kunde man vittna om att ungefär trettio procent av de som deltog såg en ökad minnesförmåga och en minskad risk för demens. Anledningen till den ökade minnesförmåga tror man låg i att spelen hjälpte personerna att aktivera hjärnan och hålla den frisk.

 

I en annan amerikansk studie där man jämförde kirurger och deras skicklighet så visade det sig att kirurger som spelade spel på fritiden ofta hade lättare för att utföra titthålsoperationer, d.v.s ingrepp där man använder små verktyg och en kamera som man för in i kroppen. Anledningen till att de hade lättare för sådana ingrepp var för att de var vana att titta på en skärm samtidigt som de arbetade med händerna.

 

Onlinespel har visats fungera som ett verktyg för personer med svåra sociala problem. Då dessa personer ofta har svårt att träffa andra öga mot öga så har onlinespelen blivit ett sätt för dem att bygga social kontakt och utveckla sina sociala förmågor utan den press som kan komma med att träffa personer ute i "det verkliga livet".

 

Det är dock förstås viktigt att komma ihåg att det är lätt för saker och ting att gå överstyr. Dataspelsberoende är ett växande problem idag och för en person med sociala svårigheter så är det lätt hänt att onlinespel blir deras enda sociala kontakt vilket kan göra mer skada än nytta. Mycket spelande kan även i längden leda till besvär med både leder, nacke, rygg och hjärta.

 

Men trots de problem som dataspelande kan leda till så tror jag nog att ni förstår vad det är jag vill försöka få sagt. Dataspel är i grund och botten fortfarande en typ av underhållning, men det är typ av underhållning som har stora möjligheter att användas som ett verktyg. 

 

Jag drog här bara ett fåtal exempel på hur spel har använts för att stärka och stödja både yrken och individer. Och jag tror att vi kommer se både fler och bättre exempel i och med att spelen ständigt utvecklas allt mer och dess användningsområden växer tillsammans med utvecklingen. Det gäller bara att vara lite kreativ och se möjligheterna istället för att snöa in sig på att spel bara är ett sätt att fördriva tiden.

Publicerat