Nördrummet

Spel och teknik 2017 - tillbakablick med Jensen

Slutet på 2017 närmar sig med raska steg, och som för så många andra så blir det dags för mig att tänka tillbaka lite på året som har gått.

Det var ett händelserikt år för nördar som mig. Massvis med spel som släppts, gott om nya teknikgrejer och inte minst en hög av kontroverser och händelser som lett till en hel del debatt.

På spelfronten så präglades året av mikrotransaktioner. Massvis med mikrotransaktioner. Från spel som Overwatch till spel som Shadows of War så har gamers förväntats att betala mer efter att de redan köpt ett spel. Det har gått så långt att spelare nu verkligen börjar bli riktigt trötta på mikrotransaktionerna och önskar att 2018 kommer ta oss tillbaka till en tid då vi inte förväntas betala mer i efterhand efter att redan ha betalat uppemot 1000 kr för ett spel i affären.

Men om vi tittar på 2017 så får vi inte glömma årets största spelhändelse. Och då menar jag förstås Nintendo Switch, succékonsolen som återigen visat att Nintendo fortfarande vet hur man gör bra och riktigt roliga spel. Switch har sålt bättre än vad Nintendo själva förväntade sig och 2018 ser ut att kunna bli ett av Nintendos starkaste år på länge.

På teknikfronten så hände en hel del i år. Digitala assistenter växte i popularitet, VR headsets har blivit billigare, elcyklarna blev allt vanligare och vi fick ännu en våg av nya smartphones ute på marknaden. Utvecklingen av nya och starkare datorkomponenter fortsatte i rask takt även om en del av de nya datorprocessorerna som finns ute på marknaden fortfarande har lite att bevisa om just hur bra de är.

En av årets viktigare händelser var kanske att FCC, USA’s myndighet ansvarig för medier såsom TV och Internet, röstade för att slopa nätneutraliteten. Detta innebär att framöver så får amerikanska nätleverantörer prioritera och särbehandla trafik till särskilda sidor och tjänster och t.o.m ta betalt av sina kunder för att låta kunderna besöka specifika sidor. Om det faktiskt kommer att hända återstår att se.

En av de största flopparna i år måste ha varit robot-duellen mellan USA och Japan. Duellen gick ut på att två lag skulle bygga varsin gigantisk robot som sedan skulle slåss mot varandra. Duellen blev lite av ett fiasko då vi, istället för en actionfylld strid med robotdelar som slits av och olja som flödar likt blod, fick några minuter av ett par slag, paintball vapen och en och annan gnista. Inte direkt den robotstrid likt något man kan se i Transformers som vi hade hoppats på.

Efter allt detta, vad kan då 2018 ha att erbjuda oss?

På tekniksidan så finns det en del att se fram emot. Den första 3D-printade bilen är planerad att skapas och säljas. VR växer och man tror att under 2018 så kommer det göras ännu bättre och trovärdigare. Den första, riktiga kvantdatorn (en avancerad dator som kan göra fler beräkningar mycket snabbare än vanliga datorer) tros kan stå redo för forskningsbruk och tillsammans med den så tror man att AI, artificiell intelligens, kommer nå nya höjder och bli mycket mer avancerad nästa år. Snart så kanske robotarna börjar att ta över!

På spelfronten så finns det nästan lite för mycket att se fram emot nästa år. Inte bara förväntas många efterlängtade spel som det nya God of War och Monster Hunter: World att släppas, men vi har även hundratals andra spel, både stora och små, att slänga våra pengar på nästa år.

2018 ser ut att kunna bli ett ganska välfyllt år och jag ser fram emot vad det nya året har att erbjuda oss. Om inte annat så kommer det åtminstone inte finnas någon brist på spel för en nörd som mig att försvinna in i och ännu en gång bli ett med skrivbordsstolen medans timmarna flyger iväg.

Gott nytt år!

Publicerat