Nyheter/Reportage

Landstinget satsar på den växande besöksnäringen

Vårt län är präglat av skogs- och verkstadsindustrin sen begynnelsen. För att skapa jobb behövs fler näringar.
– Besöksnäringen i Västernorrland är expansiv och vi ser att den blir ännu viktigare för regionen i framtiden, säger landstingets tillväxtchef Maria Lidgren.

Statliga medel för regional tillväxt har skapat många projekt genom åren i Västernorrland. Ibland satsas pengarna rätt och insatsen ger rejäl utdelning i form av jobb eller investeringar. Ibland behövs också några misstag för att hitta rätt. Hitta rätt är precis vad Höga Kusten destinationsutveckling AB verkar ha gjort. Siktet är inställt på 800 nya jobb. Men hur ska det gå till?

 

– Höga kusten växer så det knakar och det är otroligt inspirerande att se vad vi kan åstadkomma med rätt stöd. Ofta sker det i projektform men för fyra år sen bestämde vi oss för att även satsa långsiktigt i fyra kommuner tillsammans. 2014 bildade Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsviks kommun aktiebolaget Destination Höga Kusten, berättar Peter Holmqvist, VD Höga Kusten destinationsutveckling AB.

 

Idag finns det stora utmaningar i Västernorrland, däribland att sysselsätta unga och utlandsfödda. Det behövs fler jobb av den typen som besöksnäringen bidrar med. 

 

– Västernorrland är en skogs- och verkstadsregion men vi kan konstatera att jobben inte skapats i den utsträckning som tidigare. För fyra år sen tog vi sikte på Gotland och började jämföra Västernorrland med just Gotland. Det var ungefär lika mycket turister som kom till Gotland som det kom till Höga kusten. När vi insåg det bestämde vi oss för att satsa på besöksnäringen som en basnäring. Nu är målet 800 nya jobb till regionen, säger Peter Holmqvist

 

– Det har satsats mycket pengar på besöksnäringen i regionen under många år. Idag har besöksnäringen formats kring två destinationsnav med landstinget som en sammanhållande länk, säger Maria Lidgren.

 

Det är de strategiska frågorna och satsningarna som avgör om vi lyckas i Västernorrland. 

– Box whisky är kanske vår största attraktion idag. Mjälloms tunnbröd är också viktigt som turistföretag. Man får baka och vara en del i upplevelsen, man vill inte bara se som turist idag – utan göra och känna att man är med i ett sammanhang, förklarar Peter Holmqvist.

 

Utmaningar för att lyckas inom besöksnäringen är att jobba vidare med de strategiska frågorna. Exempelvis är attraktivt boende och god tillgänglighet centralt för att locka turister hit till vår region. Där spelar landstinget som regionalt utvecklingsansvarig aktör en viktig roll. Som en del av förvaltningen Regional utvecklings tillväxtarbete stöttar landstinget utvecklingen av besöksnäringen i samarbete med länets kommuner och destinationer. 

 

– Vi har nyligen i bred samverkan tagit fram en tillväxtstrategi för besöksnäringen som ska hjälpa oss i våra prioriteringar och beskriver regionens rollfördelning på området, säger Maria Lidgren.

 

– Inom besöksnäringen handlar det inte bara om marknadsföring, snarare tvärtom. Det handlar om att kombinera Sveriges vackra natur med vårt kulturarv. Vi har en enorm potential för besöksnäringen i Västernorrland. Över 40 000 personer har gått i våra nationalparker i år, till exempel Skuleskogens nationalpark. Utan stöd till de investeringar som gjorts i att tillgängliggöra nationalparken genom nya entréer och bättre rastplatser hade vi inte kunnat ha så många vandrare, säger Peter Holmqvist.

Publicerat