Nyheter/Reportage

Fullt upp på UF-mässan

Det var fullt upp på då det var dags för UF-mässan igen på Fjällräven center. Nästan 70 UF-företag hade kommit dit för att visa upp och presentera sina affärsidéer.

Bland företagen fanns många med affärsidéer runt både pärlor, armband och smycken, som t.ex. Beat Cancer UF som sålde armband där en del av intäkterna gick till cancerfonder. 

 

Det fanns en hel del företag med inriktning på mat och fikabröd. Ett par som stack ut var kanske Bonäscharken UF som sålde hemmagjord korv och Sweet UP som sålde morotssylt vilket kanske är lite ovanlig sylt här i Sverige men som de berättade var vanlig i Afghanistan. 

 

Ett par av de lite ovanligare affärsidéerna gick att hitta hos RD som hade byggt ett USB-minne man lätt kunde programmera för att utföra uppgifter på datorn, och Block the sun UF som arbetade på en ny typ av justerbart solskydd till bilrutorna.

 

En av de som stack ut lite extra var kanske Ek2Service UF som hjälper till med att ordna bl.a. föreläsningar och arrangerat att modedesignern och föreläsaren Per Holknekt kommer till Örnsköldsvik i februari.

 

Mässan arrangerades av organisationen Ung Företagsamhet som har utbildat unga i entreprenörskap och företagsamhet i över 30 år. De företag som imponerat mest kommer få en chans att visa upp sina företag på den regionala mässan som hålls 27 februari.

Publicerat