Skola & utbildning

Företagsresan från start till mål

Att starta och driva företag är svårt, men roligt. Det har inte minst Nora Östman, Jessica Gossas och Maximilian Popovic blivit varse under sin första termin som UF-företagare. Kan den miljövänliga papperspåsen verkligen bli en höjdare?

7an hänger med på resan som tre elever på ekonomiprogrammet med sitt UF-företag är ute på. I augusti startades Bagit UF och i maj ska det avvecklas. Men mitt emellan finns massor av arbete; formuleringar, dokumentation, finansiering, mässor, presentationer, kontakter och mycket annat.
– Det här är både roligare och svårare än vi trodde, säger Jessica Gossas.

Det är mitt i veckan på Nolaskolan. Entreprenörskap på schemat och för Nora Östman, Jessica Gossas och Maximilian Popovic har det hittills handlat ganska mycket om produkten och mindre om själva företagsverksamheten. Produkten är en miljövänlig papperspåse som likt de traditionella plastpåsarna i våra matvarubutiker ska fungera lika bra för att bära hem varor som att senare använda till att samla sopor i.
Med andra ord en miljömässig lösning för framtiden.
– När vi funderade på vad vi ville satsa på i vårt UF-företag började vi med att försöka hitta ett vardagsproblem. Plastpåsarna i våra butiker är av miljöskäl inne i en form av avveckling och det är där vi vill skapa en fullgod ersättare som är betydligt miljövänligare. Det ligger i tiden och än så länge har vi inte hittat något liknande på marknaden, säger Nora Östman.

Men de har mycket att ta hänsyn till. Bland annat att påsen ska tåla vatten, ha minst samma rymd som plastpåsarna och precis som föregångaren kunna förslutas.
– Vi har kommit en bra bit på väg och besökt ett branschföretag för att lära oss mer om papperskvaliteter och få mer kännedom kring vad som är praktiskt genomförbart. Nu filar vi på detaljerna och jobbar för att hitta sponsorer och samarbetspartners, berättar Maximilian Popovic.
Den stora utmaningen är nämligen att hitta kapital för att finansiera en första produktion av påsar i en mindre upplaga.
– Om vi leker med tanken att vi skulle ersätta bara en tredjedel av sålda platspåsar under ett halvår på ICA Kvantum så rör det sig om cirka 58 000 påsar. Då får man en känsla kring vilka volymer det i framtiden skulle kunna handla om, säger Nora Östman.

På torsdag i nästa vecka, den 7 december, arrangeras den lokala UF-mässan i Fjällräven Center. Nu filar trion på detaljerna in i det sista med förhoppningen att ta sig vidare till den regionala mässan och kanske till och med till vårens riksfinal i Stockholm. Men innan dess är det många frågetecken som måste rätas ut.
– Vi har fortfarande ett stort jobb framför oss, men som sagt; det är både roligare och svårare än vi trodde, säger Jessica Gossas

Publicerat