Nyheter/Reportage

97 procent av ö-viksborna använder bilbälte

Totalt ökar bältesanvändningen i tätort från 94 till 95 procent visar NTF:s årliga bältemätning som genomförs i landets samtliga kommuner och bygger på nästan 340 000 observationer av förare och framsätespassagerare.

En av orsakerna till att bältesanvändningen ökar tros vara att förekomsten av bältespåminnare fortsätter öka i takt med att äldre fordon ersätts med nya. År 2016 uppskattas 83 procent av samtliga resor ha genomförts i ett fordon med bältespåminnare. Så sent som 2005 var andelen knappt 10 procent. Men användningen av bälte ökar inte i hela landet. Trots att nya bilar ersätter äldre i hela landet så kvarstår stora lokala och regionala skillnader i bältesanvändningen.  

 

Eftersom det fortfarande är så att var tredje förare som omkommer i personbil saknar bilbälte är det jätteviktigt att fortsätta jobba för att öka användningen i synnerhet mot riktade högriskgrupper så som till exempel unga män, säger Mona-Lill Landström NTF Västernorrland

 

För att ökningen av bältesanvändningen ska kunna anses ligga i linje med den utveckling som krävs för att nå målet med högst 220 dödade år 2020 borde den, enligt Trafikverkets analysgrupp, ligga på 97 - 98 procent idag. De lokala resultaten från NTF:s bältesundersökning 2017 som bygger på observationer från länets samtliga kommuner, visar att endast Örnsköldsvik uppfyller det kravet. De flesta kommuner i länet ligger runt 95 procents användning men i Härnösand och Ånge saknar fortfarande 1 av 10 förare bälte.

 

Nationellt är det 6 län som uppfyller kravet på en bältesanvändning på 97 – 98 procent. Genomsnittet ligger på 95 procent och Västernorrlands län hamnar åter igen på den nedre halvan med 92 procent. 

  

– Det är oroande att bältesanvändningen varierar så kraftig i landet. På vissa håll saknar nästan var tionde bälte och går man ner på kommunal nivå är användningen på sina håll ännu sämre. Om inte polisen kan öka sin övervakning i de kommuner där bältesanvändningen är som lägst skulle vi behöva jobba mycket mer riktat och lokalt med attityd- och beteendepåverkande insatser mot förare de närmsta åren, säger Mona-Lill Landström

 

Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid lägre hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död.

Publicerat