Du är här

2017-11-10 - Näringsliv
  • Lotsbåtar av den här storleken hör inte till vanligheten. Foto: Håkan Nordström
  • Aluminiumdäckshusen är byggda av Aluspec i Örnsköldsvik, berättar Johan Lif. Foto: Håkan Nordström
  • Dockstavarvets styrelseordförande K-A Sundin och produktionschefen Johan Lif. Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström

Full fart på Dockstavarvet

Under företagets 112–åriga historia har varvet aldrig tidigare byggt en sådan stor båt som den här. Det rör sig om en närmare 30 meter lång och 120 ton tung lotsbåt till den tyska staten.
– Beställningen handlar om två fartyg. Den andra är under byggnation och ska vara klar för leverans i maj nästa år, säger produktionschefen Johan Lif.

På Dockstavarvet har det under en längre tid varit full fart i produktionen. Under en följd av år har cirka 45 personer haft varvet som arbetsplats, men för närvarande sysselsätter det närmare 70 personer, vilket är en rekordnotering i företagets anrika och långa historia.
– Det är positivt och det ser lovande ut även i fortsättningen. Normalt kikar vi tolv månader framåt, men nu är orderboken relativt välfylld fram till september 2020, säger produktionschefen Johan Lif.

Parallellt med de gigantiska lotsbåtarna pågår ett flertal andra projekt. Bland annat två mindre lotsbåtar till en privat redare i Tyskland och stridsbåtar till svenska försvarsmakten såväl nybyggen som renoveringar. När 7an är på besök en förmiddag råder full aktivitet på flera håll. Inte minst ombord på Dithmarschen, den första av de två lotsbåtarna, som redan är sjösatt och som den 22 november levereras till Rendsburg i Tyskland.
– Fartygen ersätter tre äldre enheter och ska sköta lotsbytet i Brunsbuttel vid Elbes mynning. De ska klara speciella förhållanden med hårt väder, tidvatten och issörja, berättar Dockstavarvets delägare och styrelseordförande KA Sundin som uppskattar affären till en bit under 100 miljoner kronor.

Ombord på Dithmarschen trängs kontrollanter och tekniker med varandra. Fartyget ska vara fullutrustat enligt beställningen och till sin hjälp anlitar Dockstavarvet en rad underleverantörer.
– Vi försöker utnyttja den lokala kompetensen i så stor utsträckning som möjligt. Bland annat är aluminiumdäckshusen byggda av Aluspec i Örnsköldsvik, berättar Johan Lif.

Maskineriet i sin helhet har levererats av PON i Göteborg och utgörs av en Caterpillar på 895 kW samt två generatoraggregat på vardera 38 kW. Toppfarten ligger strax över 14 knop.
Fartyget är det första som byggts i Sverige enligt de harmoniserade EU-reglerna för inlandsjöfart och kommer av Dockstavarvet föras under svensk flagg till Tyskland för ytterligare besiktning.
– Det har varit en utmaning och ett ganska omfattande arbete att sätta sig in i de administrativa ramarna och de tekniska kraven eftersom det är första gången det görs i Sverige och dessutom för en utländsk kund, säger Dockstavarvets vd Anders Hellman, men tillägger att det kan bli nyttiga kunskaper för framtiden.

Lotsbåtar av den här storleken hör inte till vanligheten och så lär det inte heller bli under överskådlig tid.
– Vanligtvis är lotsbåtar kring 14-15 meter så vad vi vet är detta världens största. En lång relation med beställaren utmynnade i att de ville att vi skulle offerera projektet och det är naturligtvis en fjäder i hatten att vi vann den upphandlingen, säger Johan Lif.

Dela med dig av denna artikel på: