Du är här

2017-10-21 - Skola & utbildning
Hjälper till att sälja Modo. Från vänster: Alexander Popovic, Mina Waxin, Max Wahlgren, Ernst-Axel Boberg, Simon Andersson, Joel Wahlgren, Ronja Mogren och Lisa Sundell. Foto: Håkan Nordström

Entreprenörskap i verkligheten

Modo Hockey och Örnsköldsviks gymnasium har gjort gemensam sak kring ett utbildningsprojekt kopplat till Fjällräven Center.
­– I all utbildning är det så viktigt att då och då komma ut i verkligheten, säger Ulrika Sundell, lärare på ekonomiprogrammet.

Det handlar kort och gott om försäljning av entrébiljetter till hemmamatcherna där en hel klass i årskurs 1 ansvarar för och får inblick i allt från säljsystem, kassa, säljkontakter, kundservice, redovisning och så småningom även bokföring.
– Eleverna bemannar en av luckorna i arenan inför varje hemmamatch och blir delaktiga i hela processen. Vi hoppas och tror att de kan lära sig ganska mycket av det, säger Rikard Boberg, biljettansvarig i Fjällräven Center.

Projektet pågår under läsåret och är en del i utbildningen i entreprenörskap.
– Det är jätteroligt att vi har hittat den här samarbetsformen där vi kan dra nytta av varandra. Nära hälften av eleverna är hockeygymnasister, men det innefattar hela klassen, säger Ulrika Sundell.

Dela med dig av denna artikel på: