Du är här

2017-09-29 - Mat & dryck
Per Karlsson och Thomas Norberg, som driver evenemangsbolaget Karlsson & Norberg, flankerar Sammy Broqvist, food and beverage manager Fjällräven Center. Tillsammans arrangerar de Höga Kusten smakmässa i april nästa år. Foto: Håkan Nordström

Maxad matmässa i vår

Fem barer, tre restauranger, 150 utställare med allt från ädla drycker till spännande delikatesser och lokalt mathantverk. När Höga Kusten smakmässa arrangeras i april vankas fest för både besökare och deras smaklökar i dagarna tre.

I april, 12e till 14e, förvandlas Fjällräven Center till en gigantisk mässa för smaksugna när utrymmena, från den rymliga entrén, på ispisten och längs de många våningsplanen, fylls med utställare med fokus på mat och dryck.
– Det är en ganska unik approach på mässa. Utöver att det är en traditionell smakmässa med mängder av utställare så har vi även gästspel från helt olika restauranger och flera olika koncept i barerna som naturligtvis är öppna. Man ska kunna vara här ganska många timmar, både för att hinna prova sig igenom smakerna, men också som en social grej med många vattenhål att slå sig ner vid, säger Sammy Broqvist, food and beverage manager Fjällräven Center, som tillsammans med Per Karlsson och Thomas Norberg, som driver evenemangsbolaget Karlsson & Norberg, arrangerar mässan.

Konstellationen har tidigare samarbetat i över två år kring evenemang som Örnsköldsvik-kalaset, Comedy Club, Rock on the Docks och Takidas konsert i våras, och nu är det alltså dag för ett nytt koncept.
– Vi vill att man som gäst ska kunna gå runt i arenan med sitt provarglas och få det påfyllt och smaka på nya grejer på alla plan, säger Sammy och berättar att de största utställarna kommer att stå på ispisten medan de mindre ska husera längs de olika våningarna, med en specialisering på lokala företag på plan fyra.

I entrén blir det en inspirations- och trend-scen där kända mat- och dryckesprofiler genomför bland annat demo-matlagningar, provningar och föreläsningar. Bland annat kommer Hernö Gin att arrangera sin stora internationella cocktailtävling under lördagen. De som har loger i arenan kommer dessutom att kunna medverka i workshops och andra spännande aktiviteter.
– Tanken är att det blir avslappnat och trevligt för alla. Dels för de som är intresserade av nya smaker och vill nörda ner sig, och dels de som bara vill ha en fantastisk utekväll, säger Thomas Norberg och påpekar att det är ett bra tillfälle att planera in en after work i slutet av veckan.

Mässan kommer nämligen att ha öppet under tre dagar med start torsdag kväll och öppet både dagtid och kvällstid under fredagen och lördagen.
– Det är många som redan har uttryckt intresse. När vi gjort undersökningar på vad den generella västernorrlandsbon vill se mer av så har en mat- och delikatessmässa varit vanligt förekommande, säger Per Karlsson och fortsätter.
– Några har undrat om man dricker vin i Norrland – eller om det bara är annat starkt, men man har insett att det finns en stor efterfrågan här på smaker, och mycket människor i upptagningsområdet. Höga Kusten Smakmässa blir Norrlands största smakmässa.

Dela med dig av denna artikel på: