Näringsliv

Lotsar företag mot digitalisering

Många industriföretag har svårt att hänga med i utvecklingen inom digitalisering. Därför har nu har ett nytt projekt, Digilots, sjösatts för att hjälpa företag med just digitalisering för att möta dess utmaningar, men också för att ta vara på möjligheterna.

Den digitaliserade tidsåldern är redan här, men det är inte alla som haft möjlighet att hänga med i svängarna. Därför introduceras nu projektet Digilots där 25 små- och medelstora företag inom industri och industrinära verksamhet kommer att kunna få både inspiration och praktisk hjälp för att genomföra de förändringar som behövs för att göra just deras företag konkurrenskraftiga inom området.

– Vi kommer att stötta och lotsa företagen att komma igång i sina processer, säger Lisa Edin, digital rådgivare och projekt-ledare för Digilots, som dessutom har egen erfarenhet av att driva igenom viktiga förändringar mot förbättrad digitalisering i Docksta Sko där hon är styrelseordförande.

– Det är viktiga steg att ta för att få ett företag att utvecklas och man tjänar igen det snabbt. Det är viktigt både för överlevnad och för fortsatt tillväxt.

Projektet börjar med inspirationsseminarier där man får ta del av andras lösningar och lära sig av varandra för att få ökad insikt i vad som behöver göras. Därefter lotsas de medverkande företagen från insikt till handling via coaching.

– Man kommer bland annat att kunna få processtöd av erfarna konsulter för att hitta nya vägar framåt – om det är förändringar i produktionslinan eller någonting mindre, som att digitalisera sina anställningsavtal – det låter vi vara osagt. Det beror helt enkelt på respektive företags behov. Sedan tar man de här stegen framåt ett efter ett, säger Sara Rudälv, digital rådgivare.

– Det handlar inte om att köpa ett affärssystem utan snarare att komma igång med de förändringar som behövs internt i företaget och ofta handlar det om människor och processer, säger Lisa Edin och förklarar att det kommer att bli en stor bredd på coachingaktiviteterna beroende på var behoven ligger för de olika företagen.

– Kanske är det kundunderlaget som är dåligt och man behöver hjälp med sin hemsida och sökoptimering eller så kan det vara det interna i form av till exempel produktionen eller lagerhanteringen som inte fungerar. Det kanske också är det digitala ledarskapet som inte är moget eller helt enkelt affärsmodellen som inte fungerar i och med att kundernas behov och beteende förändras.

– Vi ska skapa rätt förutsättningar för att komma vidare och skapa tillväxt, säger Sara Rudälv.

Digilots startade formellt den första augusti och varar ett år, till den sista juli. De deltagande företagen delas in i tre omgångar på sex till åtta veckor, samt ett avslutande gemensamt seminarium med IT-gurun Arash Gilan, vd, populär föreläsare och författare till boken ”Get digital or die trying”.
Örnsköldsviks kommun är projektägare och kommer att arbeta tillsammans med företagsorganisationerna Örnsköldsviks industrigrupp och Företagarna i Örnsköldsvik, med ekonomiskt stöd från Tillväxtverket.

 

Publicerat