Friluftsliv

Fordon på is kräver tjocka och stabila isar

Påskhelgen närmar sig och många tar skotern eller 4-hjulingen ut i naturen över de isar som fortfarande ligger.

Isarna längst i norr och mot fjällvärlden är fortfarande mycket stabila men försämras ändå snabbt i vårsolen och mildvädret. Isens struktur luckras förr eller senare upp och även en tjock is kan snabbt kollapsa. Särskild varning gäller för isarna längs kusten och på strömmande vattendrag.

Vid kallt väder och kärnis gäller regeln att isen på en liten yta tål en last som är tjockleken gånger tjockleken i cm gånger fem, det vill säga en 10 cm tjock is tål en last på 500 kg. Vid mildväder i säsongens slut krävs dock betydligt tjockare is än vad den regeln anger. En fyrhjulsmotorcykel väger ca 500 kg och en skoter ca 250 kg. Den som är minsta osäker på om isen kan bära fordonet ska inte köra ut på den.

Issäkerhetsrådet rekommenderar isdubbar, livlina, ispik och flytoverall vid all färd med fordon på is, undantaget trafikverkets öppna isvägar. Rekommendationen är också att ha mobiltelefonen vattentätt förvarad för att kunna nå undsättning om något skulle hända.

Örnsköldsviks kommun är med i ett nystartat projekt kring issäkerhet tillsammans med Stockholms stad och en rad föreningar som Friluftsfrämjandet, Sjöräddningssällskapet, Storfiskarna och Nolaskogs skoterklubb. Ett lokalt issäkerhetsråd, liksom det centrala issäkerhetsrådet, syftar till att verka för tryggare vistelse på isar, öka kunskapen om is och dess möjligheter hos allmänheten och hålla nere antalet isolyckor.

Publicerat