Du är här

2017-01-30 - Skola & utbildning
Erika Grahm, lagkapten Modo Hockey, Patrik Nygren, ICA Kvantum Örnsköldsvik och Erik Hanses, målvakt Modo Hockey. Foto: Ida Olsson

"Skolklassikern" drar igång

Modo Hockey och ICA-handlarna i Ångermanland har gått ihop i ett unikt samarbete för att få fler ungdomar i regionen att röra på sig. Men det är inte ishockey som är på schemat den här gången, utan att få skolklasser i Örnsköldsvik och Kramfors att göra en ”Skolklassiker” under läsåret 2017.

Målet med Skolklassikern är att få fler i rörelse och att öka medvetenheten om hälsa kopplat till både träning och kost, genom både att delta i aktiviteter och inspirerande föreläsningar om träning och hälsa. Projektet riktar sig till elever i årskurs 7, vilket för de två kommunerna är ca 850 stycken. Förutom möjligheten att få testa de olika momenten i en svensk klassiker, kommer alla deltagande klasser att få besök av Modos spelare under läsåret för en föreläsning om träning, hälsa och lagspel.

Skolklassikern innefattar skidor, löpning, cykel och simning med samma distanser som ”En svensk klassiker” har. Skillnaden är att varje skolklass tillsammans genomför momenten där den sammanlagda genomförda distansen ska utgöra till exempel 3 mils löpning, 30 mil på cykel och 9 mil på skidor.

– Det här är en fantastisk sporre att få fler att röra på sig. Idag är det väldigt svart eller vitt, särskilt när man börjar komma upp i den tidiga tonåren där ungdomarna antingen tränar jättemycket eller inte rör sig överhuvudtaget, säger Fredrik Liljeblad, idrottslärare på Sörlidenskolan.

Som en extra bonus kommer alla elever i årskurs 7 också bjudas in till Fjällräven Center för att se en dam- och en herrmatch under februari månad.

För finansieringen av projektet står 26 stycken ICA-handlare i Ångermanland och satsningen på Skoklassikern är en del av ICAs 100-årsjubileum 2017. ICA-handlarna kommer också att medverka i föreläsningarna på skolorna om träning och hälsa, tillsammans med Modo.

– Modo har en stark förankring i regionen och nu vill vi nyttja den för att kunna påverka ungdomar i positiv riktning vad gäller att röra på sig och leva sunt, säger Modo Hockeys säljchef Jonas Ahnlund.

Dela med dig av denna artikel på: