Trafik

Var rädd om räddarna!

Höga hastigheter och bristande respekt för avspärrningar gör att de som arbetar med att rädda liv själva lever livsfarligt. Men tänker du efter före är det lätt att göra tillvaron tryggare för räddningsarbetarna, och därmed för oss alla om olyckan är framme.

Tre brandmän har på kort tid berövats livet när de jobbat med att rädda andras vid trafikolyckor. Familjer har mist någon omistlig, vänner lämnats med saknad och kollegor har hedrat sina medarbetare i vetskap om att situationen för de som jobbar kvar är fortsatt allvarlig och att de vid nästa utryckning riskerar att vara de som lämnar.

För att öka säkerheten, i väntan på utredningarna av olyckorna, är det därför temporärt standardrutin att initialt alltid göra totalavstängning av den vägbana där en trafikolycka eller annan släck- eller räddningsinsats har inträffat.
– Vi vill egentligen inte göra totalstopp, men i vissa situationer krävs det, säger Magnus Umegård, Räddningsledare, och berättar att de flesta bilister är duktiga, men att det finns de som inte ser upp och saktar in.
– Framförallt på E4:an tycker många att de saktat in rejält när de är nere på 30-50 kilometer i timmen, men det är alldeles för snabbt. Man måste sakta ner i god tid och dessutom ordentligt. Det ska gå i krypkörning, max gånghastighet, annars hinner man inte stanna om någonting händer, säger Jimmy Kavenstrand, Polisen, och påpekar att de alltför höga hastigheterna gör att både räddningspersonal och drabbade utsätts för väldigt stora risker.

Dessutom är det inte alla som verkar förstå eller bry sig om vad som gäller vid en olycksplats. Även om det gjorts ett totalstopp så kan människor försöka tränga sig förbi, men det breda körfält som ibland lämnas öppet är för att ambulans och andra utryckningsfordon snabbt ska kunna ta sig fram till de drabbade, inte för att någon som till exempel är sen till ett möte ska kunna smita förbi. Är det ett rött, fast sken så är det stopp, precis som vid ett trafikljus.

Totalstoppen gör att det blir lättare för räddningsarbetarna att ägna sig åt sitt jobb – att ta hand om de drabbade. Och ju tryggare och säkrare räddningstjänsten kan arbeta desto snabbare kan de börja släppa på trafiken igen, vilket gör det till en vinst för alla.
– Oavsett vad vi åker ut på för utryckning så vill vi avsluta vår insats så snart som möjligt, säger Magnus och får medhåll av Jimmy som påpekar att man har förståelse för att folk kan bli frustrerade av att fastna i trafiken.
– Vi försöker alltid öppna upp för trafik så snart som möjligt, men det måste vara säkert. För alla.

Bra att veta

  • Ett rött ljus på triangeln betyder att området måste vara fritt från trafikanter och fordon. Är det rött, fast sken så är det stopp, precis som vid ett trafikljus. Avspärrningen gäller även om polisen inte är på plats. Stanna, vänta och låt räddningspersonalen jobba i lugn och ro. Trafiken dirigeras förbi så snart det kan göras på ett säkert sätt.
  • Hamnar du i en bilkö kan det vara svårt att se vad som händer längre fram. Stanna kvar i kön och försök inte tränga dig fram – det kan hindra livsviktiga räddningsfordons framfart.
  • Är du först på plats? Stanna och hjälp till – det är bättre att något än inget. Ring 112 och berätta vad som hänt.
  • Fota eller filma inte olycksplatsen. Det är oerhört respektlöst mot såväl drabbade som räddningspersonal och kan skada människor mer än du tror.
  • Ha fokus framåt när du passerar olyckan, annars riskerar du att orsaka en själv.
  • Ser du blåljus – sakta ner.



 

Publicerat