Trafik

Kollektivtrafiken i länet får goda betyg

Din Turs resenärer upplever i högre grad än andra resenärer att de sitter bekvämt, att det är rent och snyggt och att de kommer fort fram. Detta framgår av Kollektivtrafikbarometern som baseras på drygt 50 000 intervjuer över hela landet varav 2 000 i Västernorrland.

Svensk Kollektivtrafik har presenterat Kollektivtrafikbarometern varje år sedan 2001. Årets barometer, som släpps idag, visar att utvecklingen är stabil, både för länet och för riket. Det meddelar Din Tur i ett pressmeddelande iadg.

Bilen är fortfarande huvudalternativ för de flesta. Kollektivtrafikens andel av det motoriserade resandet har dock ökat något, från 9 till 10 procent i länet, medan den ligger kvar på drygt 25 procent i riket.
– För att vi ska få ännu fler att åka buss krävs det ytterligare linjer och avgångar som är optimalt anpassade efter resenärernas behov, säger
Camilla Fahlander, Myndighetschef på Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län.

I årets utgåva av Kollektivtrafikbarometern skiljer norra Sverige ut sig med en högre upplevd kvalitet än övriga landet. Närmare 60 procent av resenärerna i norr upplever god kvalitet i kollektivtrafiken jämfört med bara 40 procent i landets östra och södra delar.

Västernorrland får betyg över genomsnittet på bland annat följande områden:
•    Rent och snyggt – 75 procent nöjda i Västernorrland (68 procent i riket)
•    Sitter bekvämt – 70 procent (67)
•    Tar sig fram snabbt – 58 procent (55)

Camilla Fahlander glädjer sig åt de goda betygen, men ser också en förbättringspotential.
– Enkelt uttryckt bör och kan vi bli ännu bättre på allt. Barometern visar bland annat att våra kunder efterfrågar mer information och dialog – något vi definitivt ska ta till oss inför vårt framtida arbete, säger hon.

En ny fråga i årets barometer gäller punktlighet. 85 procent av resenärerna svarar att de kom fram i tid vid sin senaste resa. Skillnaden mellan buss och tåg är hela åtta procentenheter till bussens fördel.
– Punktlighet är en viktig fråga som vi arbetar intensivt med tillsammans med bland annat våra samarbetspartners Nobina och Mittbuss, avslutar Camilla Fahlander.

 

Publicerat