Övrig kultur

Opera i Gideå

Livesänd opera, direkt från Metropolitan i New York till Gideågården, har blivit en succé. Under våren visas fyra föreställningar.

Gideågårdens operaprogram under våren:

Lördag 16/1 Pärlfiskarna                  
För första gången sedan Enrico Caruso gjorde huvudrollen i operan 1916, sätts Bizets romantiska, frodiga Pärlfiskarna upp på Met, i regi av Penny Woolcock, som Met-debuterade för några år sedan med John Adams Doctor Atomic.
Gianandrea Noseda dirigerar ensemblen ledd av Diana Damrau som den vackra prästinnan Leïla. Matthew Polenzani och Mariusz Kwiecien gör rollerna som Nadir och Zurga, de två pärlfiskarna, vars vänskap sätts på prov när de slåss om Leïlas gunst.
Deras sång “Au fond du temple saint” är en av de mest kända duetterna inom operakonsten. Nicolas Testé är översteprästen Nourabad i denna nya uppsättning, som får premiär på nyårsafton på Met-scenen.
I rollerna: Diana Damrau (Leïla), Matthew Polenzani (Nadir), Mariusz Kwiecien (Zurga), Nicolas Testé (Nourabad)

Lördag 30/1 Turandot                      
Sveriges stora stjärnsopran Nina Stemme begick sin Met-debut med Senta år 2000. Nu deltar hon för första gången i en av Mets livesändningar i den krävande rollen som Puccinis isprinsessa. Anita Hartig gör sin första Met-uppsättning som slavflickan Liù.
Marco Berti är Calàf, friaren som riskerar sitt huvud för att få Turandots hand, och Alexander Tsymbalyuk är Timur.
Paolo Carignani dirigerar den visuellt spektakulär uppsättningen, som ursprungligen skapades av film- och operaregissören Franco Zeffirelli 1987.
I rollerna: Nina Stemme (Turandot), Anita Hartig (Liù), Marco Berti (Calàf), Alexander Tsymbalyuk (Timur)

Lördag 5/3 Manon Lescaut     
Kristine Opolais och Jonas Kaufmann gör huvudrollerna som det ödesdrabbade kärleksparet i Manon Lescaut, Puccinis passionerade version av den klassiska romanen om den fria flickan från landet som blir ett hett namn i Paris-societeten.
Sir Richard Eyres nya uppsättning utspelas på 1940-talet. Han samarbetar med scenografen Rob Howell, som han tidigare jobbat med i Figaros bröllop, Werther och Carmen. Fabio Luisi dirigerar, med Massimo Cavalletti som Manons kusin Lescaut och Brindley Sherratt som Geronte, Manons rike äldre älskare.
I rollerna: Kristine Opolais (Manon Lescaut), Jonas Kaufmann (Des Grieux), Massimo Cavalletti (Lescaut), Brindley Sherratt (Geronte)

Lördag 16/4 Roberto Devereux            
Den sista operan i Donizettis ”Tudor-trilogi” centreras kring den äldre drottning Elizabeth I, som tvingas skriva på dödsdomen för ädlingen hon älskar. Sir David McVicar, som även regisserade de tidigare Tudor-operorna Anna Bolena och Maria Stuarda, återvänder med den sista föreställningen i serien.
Den hyllade bel canto-sopranen Sondra Radvanovskij sjunger Elizabeth I. Hon gör även titelrollerna i Anna Bolena och Maria Stuarda på Mets scen under säsongen. Detta har endast gjorts en gång tidigare i New York: av Beverly Sills på New York City Opera på 70-talet.
Bland övriga roller ses Matthew Polenzani i huvudrollen; Elīna Garanča som Sara, hertiginna av Nottingham och drottningens hemliga rival; och Mariusz Kwiecien som hertigen av Nottingham. Maurizio Benini dirigerar Mets allra första uppsättning av detta verk.
I rollerna: Sondra Radvanovsky (Elisabetta), Elīna Garanča (Sara), Matthew Polenzani (Roberto Devereux), Mariusz Kwiecien (Hertigen av Nottingham)

 

Publicerat