Skola & utbildning

Åttio år med Västanå skola

Vackert belägen i Nätra Överbygd, tre mil väster om Örnsköldsvik, mellan Bredselet och Kornsjösön, ligger Västanå skola, som alltsedan 1935 varit skolcentrum i bygden. Imorgon, lördag, är det dags för stort jubileum.

Efter upprepade nedläggningshot, från 1970-talet och framåt, blev det till slut efter stort föräldraengagemang och många protester för skolans bevarande så att Bygdegårdsföreningen köpte skolbyggnaden 1993 och hyrde ut den till kommunen. 2006 startade man egen friskola genom Västanå Ekonomiska förening.
Idag går 27 elever på skolan från förskoleklass till åk 6. Sammanlagt nio anställda ser till att allt fungerar, det pedagogiska, skolmaten, skolskjutsar och vaktmästeri. Dessutom bedrivs förskola med 14 barn i den gamla lärarbostaden.

Skolan har allmän inriktning och fördjupar sig i lokal historia. Eleverna arbetar åldersintegrerat och har återkommande temaarbeten med anknytning till i huvudsak naturen. Temaarbetet är Bifrostinspirerat, eftersom detta arbetssätt har visat sig vara stimulerande och utvecklande för inlärning. Ett pass i veckan arbetar man i verkstäderna: Ateljén, Skriverian och Laboratoriet.

Nu blir det alltså 80-årsfirande denna lördag, 14 november, med alla möjliga aktiviteter.
– Ja det blir en hel del, lite skolhistoria som eleverna jobbat med och naturligtvis bjuder vi på fika denna stora dag. Besökarna kommer också att få prova på intressanta laborationer, berättar Margareta Stolberg, lärare och berättar vidare:
– Dessutom kommer två före detta Västanålärare med många års tjänstgöring, Torbjörn Lindgren och Gudrun Andersson, att närvara på högtidsdagen och måhända bidra med ett och annat intressant skolminne.

Charlotte Forsberg Notschaele, ordförande i Västanå ekonomiska förening, som själv gått på Västanå skola 1977-1984 minns med glädje sin skoltid.
– Det var så lugnt, tryggt och skönt att gå här.

Och visst måste det vara fantastiskt för alla de glada barn som vi träffade att få uppleva sina första viktiga skolår i en sådan harmonisk miljö.


* Bifrostskolan är en skola:
- där barnen kan utveckla sig till kloka och handlingsdugliga människor.
- där barnen får insikt i naturens och kulturens sammanhang, så att de kan vara med och agera ansvarsfullt och förverkliga ett gott liv både nu och i framtiden.
- som respekterar den enskilda människans rätt till det absolut bästa möjliga liv utifrån de förutsättningar som ges.”
(från danska Bifrostskolans hemsida)


 

Publicerat