Skola & utbildning

Satsning ger matteglädje

Små grupper, två lärare per klass, individuellt anpassad undervisning och mattefika. När resultaten gick ner satsade gymnasieskolan Mikael Elias på eleverna. Nu har glädjen för ämnet höjts, liksom resultaten.

– Jag har alltid hatat matte tidigare. Det har varit tråkigt, stelt och fanns ingen känsla, säger John Hedberg. Men förra året, när vi hade två lärare blev det annorlunda. Det fanns ett engagemang, man känner att de bryr sig. Främst har lektionerna blivit personliga – då blir det genast mer intressant. Sen får man hjälp väldigt, väldigt fort också. Inte hinner en lärare springa runt och prata med alla om det är dubbelt så många elever, som tidigare.
Han delar sin erfarenhet med många andra elever på utbildningen.
– Vi har inte heller tyckt om matte, men nu är det helt annorlunda, säger Sandra Wiberg och nickar mot kompisen och klasskamraten Mathilda Nilsson.
– Förut var det tråkigt, säger Mathilda.
– Men nu förstår vi vad det handlar om och har vi blivit mycket bättre, förklarar Sandra.

Förändringarna, som drog igång hösten 2014 för skolans samhälls- och ekonomielever, består bland annat i en ökning från en till två lärare per klass. De extra resurserna och fokus på en pedagogik där varje elevs behov sätts i fokus ger utrymme till en individuell inlärning som uppenbarligen verkar fungera.
– De tar sig tid att förklara. I början av varje lektion har vi en genomgång där de förklarar och sedan sätter vi igång. Några kanske vill jobba med matematikproblem tillsammans på tavlan och då kan de gå in i ett rum med en lärare medan vi andra sitter kvar och jobbar individuellt och kan få hjälp där, säger Beatrice Sundberg. Alla lär sig inte likadant och då är det bra med två personer som kan förklara på olika sätt.

I de två klasser där förändringarna i undervisningen skett hade 29 respektive 37 procent fått betyget F under 2013.
– Det var så dåliga resultat i matte hos eleverna. Då kan man inte bara titta på utan då måste man göra någonting, säger matematikläraren Sara Sjöberg, som tillsammans med kollegan Christer Hedberg undervisar eleverna, och refererar till ett problem som inte bara Örnsköldsvik och Mikael Elisasskolan har att tampas med.


PISA-resultaten har de senaste åren talat sitt tydliga språk och i den svenska skolan har det skett en kraftig försämring av resultaten ibland annat just matematik. Men uppenbarligen gå det att vända trenden.
– I fjol satte vi noll F. Som lärare har jag aldrig sett en sådan förbättring tidigare, säger Sara och berättar att förbättringen inte är en lokal glädjekalkyl – resultaten på de nationella proven visar samma sak.
Hon är stolt över sina elever och den metamorfos de genomgått.
– Vi har inte ångest för att gå till mattelektionerna längre, tidigare var det så jobbigt. Nu är vi inte ens nervösa inför proven, säger Sandra.

– Resultaten sitter mycket i självförtroendet, så det satsar vi jättemycket på, säger Sara och berättar att tvålärarlösningen, utöver snabbare och mer individanpassad hjälp även möjliggör att berömma eleverna inför dem själva, snarare än bara till dem, vilket skapar en positiv inlärningsmiljö. Fördelen att kunna bolla idéer mellan varandra ska heller inte underskattas.

 

Publicerat